تموچين محمدي

رتبه کاربر: مدیریت ارشد سایت
تعداد بحث های ایجاد شده: 501
امتیاز بحث های ایجاد شده: 1042

تعداد بازدید: 467
امتیاز بحث: 0

زندگي سالم خطر مرگ زودرس را به نصف مي رساند
1387/06/28

ورزش
پژوهش ها نشان مي دهند که زنان مي توانند با انتخاب سبک زندگي سالم تر، خطر مرگ زودرس را به نصف برسانند.

سيگار نکشيدن، ورزش منظم، مصرف غذاي سالم، و کنترل وزن مي تواند خطر مرگ ناشي از بيماري هاي مزمن را تا 55 درصد کاهش دهد.

مطالعه روي حدود 80 هزار پرستار زن نشان مي دهد که توجه به اين چهار مورد مي تواند خطر مرگ ناشي از سرطان را 44 درصد و بيماري هاي قلبي عروقي را تا 72 درصد کاهش دهد.

نتايج اين پژوهش در سايت رسمي "بريتيش مديکال ژورنال" منتشر شده است.

در اين پژوهش که 24 سال طول کشيد، در 28 درصد از 8882 مورد مرگ، علت را مي توان کشيدن سيگار دانست و 55 درصد از آن را هم ترکيبي از سيگار، اضافه وزن، رژيم بد غذايي و نداشتن تحرک کافي.

مصرف بيش از حد الکل بي تاثير نبوده اما زناني که مصرف الکلشان "کم تا متوسط" بوده يعني تا حدود يک واحد الکل در روز، احتمال مرگ به علت بيماري هاي قلبي و عروقي در آنها پايين تر از افرادي است که از نوشيدني هاي الکلي پرهيز مي کنند.

دکتر راب ون دم، گرد آورنده نتايج اين پژوهش از دانشگاه هاروارد مي گويد که يافته هاي مثبت اين پژوهش درباره مصرف متعادل الکل نبايد باعث تشويق مردم به مصرف بيش از حد شود.

او مي گويد: "به نظر مي رسد که مصرف کم الکل مي تواند خطر ابتلا به بيماري هاي عروقي را کم کند اما تصوير کلي را هم بايد در نظر داشت. در تحقيقات ما مشخص شده افرادي که الکل زيادي مصرف مي کنند، بيشتر در معرض خطر مرگ ناشي از سرطان هستند."

او مي گويد که گوش دادن به توصيه ها درباره زندگي سالم تر کار سختي نيست.

توصيه هاي ساده

دکتر ون دم مي گويد: "در زندگي مدرن و شلوغ امروزي، فرصت براي انجام اين توصيه ها زياد نيست ولي لازم نيست افراد چندين ساعت وزنه هاي سنگين بلند کنند."

" تغييرات ساده در رژيم غذايي مثل مصرف بيشتر غلات با پوست، و کاهش مصرف گوشت قرمز، پياده روي تا محل کار و خريد، اينها بسيار کمک کننده است، و البته نکشيدن سيگار هم مهم است."

به گفته دکتر ون دم، اين توصيه ها را مردان هم مي توانند به کار ببرند.

77782 زن شرکت کننده در اين پژوهش که بين 34 تا 59 سال سن داشتند، هر دو سال پرسشنامه اي را درباره رژيم غذايي، فعاليتهاي فيزيکي، مصرف الکل، وزن، مصرف سيگار، و سابقه بيماري شان پر کردند.

در طول اين پژوهش 8882 نفر درگذشتند که علت مرگ 1790 نفر از آنها بيماري هاي قلبي و 4527 نفر سرطان بود.

يکي از سخنگويان بنياد تغذيه بريتانيا مي گويد که اين پژوهش تاکيدي دوباره بر اهميت پيشگيري است.

او مي گويد: "تغيير فوري در سبک زندگي ارزش اين را دارد که زندگي آينده مان را دور از بيماري هايي مانند سرطان و بيماري هاي قلبي بگذرانيم."

کاهش خطر

در همين حال در پژوهش ديگري که توسط بنياد بيماري هاي قلبي بريتانيا انجام شده مشخص شد زنان مبتلا به ديابت مي توانند با ورزش، مقاومت بدن در مقابل انسولين را که يکي از مهم ترين عوامل خطر در ديابت محسوب مي شود، پايين بياورند.

در پژوهش انجام شده، پس از هفت هفته تمرينات ورزشي، هفته اول 30 دقيقه در روز و افزايش آن تا 60 دقيقه در هفته هاي ششم و هفتم، مقاومت بدن زنان مبتلا به ديابت در برابر انسولين 22 درصد کاهش يافت.


نظرات کاربران
ترتیب نظرات: جدیدترین به قدیمی ترین
Persian 0 (1388/01/05 22:7:4)
مرسي از ياداشت زيبات



عسل وروجک2010 (1387/12/16 18:1:50)
باهاتون موافقم


 1  
تمام حقوق برای سایت Tamoochin.com محفوظ است
©2024 Tamoochin.com | TCOM