محسن بهاري


تعداد بحث های ایجاد شده: 15
امتیاز بحث های ایجاد شده: 47

تعداد بازدید: 706
امتیاز بحث: 2

اردشير بابكان
1389/07/08

از اردشير بابكان چه ميدانيد

نظرات کاربران
ترتیب نظرات: جدیدترین به قدیمی ترین
برديا هخامنشي (1389/08/09 18:9:37)
                        آغاز شاهنشاهي سلسله ساساني 226 ميلادي 
                              پايان شاهنشاهي ساساني 652 ميلادي
ساسان : روحاني بزرگ معبد آناهيتا در شهر استخر . زن او ( رام بهشت) دختر يكي از پادشاهان بازرنگي .
پاپك : فرزند ساسان در شهر خير نزديك ني ريز حكومت داشته شاپور و اردشير دو فرزند او بوده اند.
شاپور : پسر پايك . اردشير برادر خودرا مطيع ساخت و خودرا پادشاه خواند (زمان اردوان پنجم اشكاني) وي زير اوار رفت و مرد (211 تا 212 ميلادي)
اردشير : ( ارت خشتر ) 224 تا 241 ميلادي . پسر پاپك پس از مرگ شاپور بسال 212 م پادشاه شد در سال 223 بر اردوان پنجم بشوريد و علم استقلال بر افراشت.
ابتدا كرمان و بعد خوزستان و عمان و اصفهان را تسخير كرد . اردوان در صحراي هرمزگان سمت شرقي اهواز باوي جنگ كرد ولي شكست خورد ودر آوريل سال 224 م كشته شد . درسال 226م تيسفون پايتخت اشكانيان را گرفت و سپس تمام خاك ايران را زير نفوذ خود دراورد . به هند نيز حمله برد و باج و خراج فراواني از پادشاه هند گرفت. درسال 228 م از رود فرات گذشته با سپاهيان الكساندر سورس امپراتور روم زدوخورد نمود ودر 232م سه لشكر روم را شكست داد و سپس ارمنستان را تسخيرودرسال241 م بمرد .
 اردشير اساس ملوك الطوايفي را برچيد . كتاب اوستا را دستور جمع اوري دادو در تشييد دين زرتشت بكوشيد . اتشكده هارا رونق بخشيد مردم را بر حسب حرفه و كارشان تقسم كرد شهرهاي چندي ساخت . او يك تشكيلات منظم و صحيحي از لحاظ مذهبي و سياسي و مالي و اداري و دادگستري داد كه همان اساس و تشكيلات توانست دومين امپراتوري مقتدر و باشكوه پارس را تا چهار قرن استوار سازد .


برديا هخامنشي (1389/08/02 11:33:28)
(پنكري  زنمن  مزديسن  بگي  ارتخشتر  ملكان  ملكا  ايران  منو  چتري  من  يزدان  بنمن  بگي  پايكي  ملكا  )

 اين پيكر پرستنده مزدا خداوندگار اردشير شاهنشاه ايران كه از مژاد يزدان پسر خداوندگار بابك شاه
 كتيبه پهلوي نقش شده در سينه اسب نقش اردشير در نقش رستم .
دربار شاهنشاهي ساساني مانند دربار هخامنشي بسيار شكوهمند و پر تشريفات و با ابهت و جلال بوده است . بتشريفات ظاهري دربار و القاب و عناوين و عظمت پايتخت و كاخ شاهنشاهي و طرز لباس و تاج و پرچم مقيد بوده اند .
شاهنشاهان ساساني از حيث شكل و اندام اغلب اراسته و سالم بوده و بايد نقصي در خلقت ظاهري اعضاء نداشته باشند . روي همين اصل بعضي اشخاصي رادر خاندان كه بيم خطر براي سلطنتشان داشت ناقص يا كور ميكردنند .
((زم)) فرزند دوم كواذ (قباد) چون از يك چشم كور بود صلاح نديدند اورا وليعهد كنند با اينكه از خسروانوشيروان بزرگتر بود و انوشيروان پسرش ((انوشكزاد)) را كه هنگام بيماريش به او شوريده بود كور كرد تا نتواند حتي پس از او هم شاه شود . در ادامه مطالب بيشتر عرض خواهم كرد .


نوشابه ايرانپرست (1389/08/01 16:28:49)
بنيانگذار سلسله ساسانيان بود . وي از سال 226 تا 241 ميلادي سلطنت كرد . او با شكست دادن اردوان پنجم آخرين پادشاه اشكانيان بر تخت نشست .او در معبد آناهيتا در شهر استخر تاجگذاري كرد . الكساندر سوروس  پادشاه روم سه سپاه را مامور حمله به ايران كرد كه اردشير پاپكان هر سه سپاه را شكست داد وپايه هاي حكومت مقتدر ساسانيان را استوار ساخت .


برديا هخامنشي (1389/07/11 8:21:56)
موسس سلسله ساسانيان بود 


 1  
تمام حقوق برای سایت Tamoochin.com محفوظ است
©2024 Tamoochin.com | TCOM