اميردَلي فيلسوف تنهايي


تعداد بحث های ایجاد شده: 85
امتیاز بحث های ایجاد شده: 14

تعداد بازدید: 471
امتیاز بحث: 0

لينوکس چيست؟
1387/06/15


گنو/ لينوکس چيست؟

گنو/لينوکس يا بطور مختصر لينوکس يک سيستم عامل است. شما هم‌اکنون سيستم عاملي روي رايانه خود داريد و مي‌دانيد که سيستم عامل، مهمترين برنامه‌ي رايانه است که وظيفه‌ي مديريت ساير برنامه‌ها، مديريت سخت‌افزار و ارتباط ميان نرم‌افزار با سخت‌افزار را بر عهده دارد.
سيستم عامل شما ممکن است مايکروسافت ويندوز، نسخه‌اي از داس، اپل مکينتاش، يا نسخه‌اي از يونيکس باشد (سيستم عامل‌هاي ديگري نيز وجود دارند). گنو/لينوکس يک سيستم عامل شبيه يونيکس است که هسته‌ي آن توسط فردي با نام "لينوس توروالدس" که در اوايل دهه‌ي نود، دانشجوي دانشگاه هلسينکي فنلاند بود نوشته شد؛ و اولين نسخه‌ي آن در سال ???? انتشار يافت. سپس نرم‌افزارهايي که پروژه‌ي "گنو" تهيه و توليد کرده بود، در کنار اين هسته قرار گرفت، و سيستم عامل گنو/لينوکس را تشکيل داد. از آن جايي که بسياري از نرم‌افزارهاي مهم درون اين سيستم، از محصولات پرو‌ژه‌ي گنو مي‌باشد نام صحيح اين سيستم عامل "گنو/لينوکس" است.


گنو/لينوکس مزيت‌هاي بسياري نسبت به ساير سيستم عامل‌ها دارد. به طور خلاصه مي‌توان نقاط قوت گنو/لينوکس را در امنيت بسيار بالا به دليل وجود ديواره‌ي آتش در هسته‌ي سيستم عامل و همچنين وجود لايه‌هاي امنيتي مختلف در آن، تعداد انگشت شمار ويروس‌هاي رايانه‌اي شناخته شده براي آن، پايداري بسيار بالا به دليل طراحي درست هسته، بدين صورت که اشکال در يک نرم‌افزار باعث ناپايداري کل سيستم نمي‌گردد، سرعت بالاي سيستم عامل، به دليل در دسترس بودن کد متن برنامه، و در نتيجه امکان کامپايل برنامه براي يک سخت‌افزار خاص، قيمت بسيار پايين آن، از آن‌جايي که خود سيستم عامل و اکثر نرم‌افزار‌هاي آن به رايگان در دسترس مي‌باشند؛ خلاصه کرد. لينوکس همچنين يک هسته‌ي کاملا چند وظيفه‌اي مي‌باشد، و از سال‌ها قبل از آنکه ويندوز به وجود آمده باشد و در زماني که داس يک سيستم عامل تک وظيفه‌اي بود؛ اين سيستم توانايي اجراي چند وظيفه به صورت همزمان را داشت. لينوکس سيستمي چند کاربري است، و اين مفهوم را به حد اعلاي خود رسانده، زيرا چند کاربر، مي‌توانند از يک سيستم به طور همزمان و بدون دخالت در وظايف يکديگر استفاده کنند. نسخه‌ي فعلي هسته‌ي لينوکس که نسخه‌ي ?/? است، توانايي بهره‌وري از ? پردازنده را به صورت همزمان دارد، و اين قابليت در نسخه‌ي بعدي آن به ?? پردازنده خواهد رسيد.

مهمترين برتري گنو/لينوکس، نسبت به سيستم‌عامل‌هاي انحصاري آن است که اين سيستم نرم‌افزار آزاد است. هيچ شرکت، دولت يا گروهي صاحب گنو/لينوکس نيست. شرکت‌ها و گروه‌هاي بسياري اقدام به توليد مجموعه نرم‌افزارهاي خود، که "پخش" نام دارد کرده‌اند. تعداد دقيق پخش‌هاي گنو/لينوکس مشخص نيست، اما آنچه که مسلم است آن است که بيش از ??? پخش ثبت شده‌ي گنو/لينوکس وجود دارد. هر شخصي، با کمي دانش فني و کمي وقت مي‌تواند سيستم عامل گنو/لينوکس خودش را درست کند. با اين وجود اکثرا افراد ترجيح مي‌دهند که از پخش‌هاي از پيش ساخته شده استفاده کنند. از معروفترين پخش‌هاي گنو/لينوکس مي‌توان به دبيان (Debian) ، رد هت (RedHat) ، مندريک (Mandrake) ، سوزه (SuSE) و جنتو (Gentoo) اشاره کرد.

گنو/لينوکس هم همانند مايکروسافت ويندوز، و در حقيقت همانند تمام سيستم‌عامل‌هاي ديگر بر روي ديسک سخت نصب مي‌شود. در حقيقت، گنو/لينوکس تقريبا روي هر نوع سازه‌ي رايانه‌اي قابل نصب است. از سازه‌ي IA32 که اکثر ما از آن استفاده مي‌کنيم، و شامل پردازنده‌هاي Intel و AMD مي‌شود، تا سازه‌ي PowerPC (پردازنده‌هاي IBM و Motorola)، سازه‌ي Sparc (پردازنده‌هاي Sun)، سازه‌ي Alpha (پردازنده‌هاي HP)، و سازه‌هاي ديگري که ذکر آن‌ها در اينجا ضرورتي ندارد. گنو/لينوکس همچنين مي‌تواند به آساني در کنار ساير سيستم‌عامل‌‌ها از جمله مايکروسافت ويندوز، بر روي يک رايانه قرار گيرد. در اين حالت شما يک رايانه‌ي به اصطلاح Multi Boot خواهيد داشت، و هنگام روشن نمودن رايانه، سيستم‌عامل مورد نظرتان را انتخاب کرده و وارد آن مي‌شويد.

نظرات کاربران
ترتیب نظرات: جدیدترین به قدیمی ترین
تموچين محمدي (1387/06/17 2:22:0)
به نظر من لينوکس امنيت بالاتري نسبت به ويندوز نداره. اين باور غلطي هست که جا افتاده. لينوکس ايمن تر به نظر مياد چون به علت open source بودنش کمتر دنبال هک کردنش هستن! البته شايد بشه گفت ليونکس کمي stable تر هست که اون هم به نظر من عدم تنوع نرم افزار هاي اون نسبت به ويندوز و در نتيجه به هم نريختن بيش از اندازه اون هست.


دانش امیری (1387/06/17 2:14:1)
http://www.xbox-linux.org/wiki/Main_Page ببين سخت افزار xbox با linux جور هست درباره linux yellow dog هم اگر ميشود توضيح بدهيد از چه نوع فرمتي براي پارتيشن بندي لينوکس ميتوان استفاده کرد


فرزين تحيري (1387/06/16 14:40:17)
چرا از نظر امنيت لينوکس ترجيح داده مي شود ؟


اميردَلي فيلسوف تنهايي (1387/06/15 8:59:41)
دوستان اين سرمقاله در مورد لينوکس بود. اگر سوال يا اطلاعات ديگه اي خواستيد بگيد ميزارم. ;)


 1  
تمام حقوق برای سایت Tamoochin.com محفوظ است
©2024 Tamoochin.com | TCOM