جــــــــــولي Tek


تعداد بحث های ایجاد شده: 90
امتیاز بحث های ایجاد شده: 224

تعداد بازدید: 437
امتیاز بحث: 2

تأملي بر مسأله حجاب
1389/04/08

تأملي بر مسأله حجاب

مقدمه

مطلبحاضر سومين سلسله از مباحث مهم و مورد نياز جامعه امروز ماست که بنا به ضرورت زمان و با توجه به معرفي اجمالي آثار ارزشمند علامه شهيد مرتضي مطهريتحت عنوان مسأله حجاب، از کتابي با همين نام، براي کاربران محترم و علاقمندان به آشنايي با آثارآن استاد فرزانه برگزيده شده است. به اميد توسعه ارزشها و معيارهاي ديني وقرآني در زندگي فردي و اجتماعي و تقويت بنيه فکري و فرهنگي آنان که بدنبالدرک عميق‌تر و دقيق‌تر آموزه‌هاي برگرفته از آيات و روايات و رويکرد انديشه‌ورزان و متفکران متعهد و مسئول کشورمان مي‌باشند.


اين همه تأمل بر مسأله حجاب، چرا؟

«هدف ... از طرح و بحث و نشر مسأله حجاب اين است که احساس شد گذشته از انحرافات عملي فراواني که در زمينه‌ي حجاب به وجود آمده اين مسأله و ساير مسائل مربوط به زن وسيله‌اي شده در دست يک عده افراد ناپاک و مزدور صفت که از اين پايگاه عل?ه دين مقدس اسلام جار و جنجالت بليغاتي راه بيندازند. بديهي است در شرايطموجود که نسل جوان از جنبه مذهبي به قدر کافي راهنمايي نمي‌شود اين تبيلغات آثار شوم خود مي‌بخشد... .» (مسأله حجاب، مرتضي مطهري، ص22)

«بدونشک پديده برهنگي بيماري عصر ما است دير يا زود اين پديده به عنوان يک «بيماري» شناخته خواهد شد... خود پيشتازان غربي ماهيت اين پديده را (بزودي)اعلام خواهند کرد. ولي ما اگر به انتظار اعلام آنها بنشينيم مي‌ترسيم خيلي دير شده باشد.» (همان، ص 12)

کلمه حجاب هم به معني پوشيدن است و هم به معني پرده و حاجب ... استعمال کلمه حاجب در مورد پوشش زن يک اصطلاح نسبتاً جديد است. در قديم و مخصوصاً در اصطلاح فقها؛ کلمه"ستر" که به معني پوشش است به کار رفته است، فقها؛ چه در کتاب الصلوة و چهدر کتاب النکاح که متعرض اين مطلب شده‌اند، کلمه "ستر" را به کار برده‌اندنه کلمه حجاب را.

اگرچه نويسندگان و متفکران غربي نوشته‌ها و آثار قابل توجهي را در اين خصوص به رشته تحرير در آورده و درباره آثار و تبعات شوم عدم رعايت شئون اخلاقي بويژه مسأله حجاب و روابط بين زنان و مردان بسيار نوشته‌اند، اما تکيه و تاکيد بر منابع وحياني و قرآني و ارائه رويکرد دانشمندان ديني و استناد بر براهين عقلي و نقلي و حتي تاريخي، ما را بيش از پيش با عوارض خانمان برانداز فرهنگ برهنگي و شکسته شدنحريم بين زنان و مردان در عرصه اجتماع آشنا نموده و در نتيجه تحکيم بنياد خانواده و بازشناسي جايگاه و مقام محترم بانوان در جامعه را به دنبال خواهدداشت.

به منظور پرهيز از اطاله کلام به جاست مفهوم و چرايي حجاب و فلسفه و پيشينه پوشش در بين جوامع مختلف را با عنايت به کتاب مسأله حجاب استاد شهيد مرتضي مطهري مرور کنيم.

حجاب يا پوشش؟!
«کلمه حجاب هم به معني پوشيدن است و هم به معني پرده و حاجب ... استعمال کلمه حاجب در مورد پوشش زن يک اصطلاح نسبتاً جديد است. در قديم و مخصوصاً در اصطلاح فقها؛ کلمه "مستمر" که به معني پوشش است به کار رفته است، فقها؛ چه در کتاب الصلوة و چه در کتاب النکاح که متعرض اين مطلب شده‌اند، کلمه "مستمر" را به کار برده‌اند نه کلمه حجاب را.بهتر اين بود که اين حکم عوض نمي‌شد و ما هميشه همان کلمه «پوشش» را به کار مي‌برديم. زيرا چنانکه معني شايع لغت حجاب، پرده است، و اگر در مورد پوشش به کار برده مي‌شود به اعتبار پشت پرده واقع شدن زن است و همين امر موجب شد که عده زيادي گمان کنند که اسلام خواسته است زن هميشه پشت پرده و در خانه محبوشباشد و بيرون نرود؟» (همان، ص 64)


پوشش و زنداني شدن زن!

«وظيفه پوشش که اسلام براي زنان مقرر کرده است، بدين معني نيست که از خانه بيرون نروند، زنداني کردن و حبس زن در اسلام مطرح نيست، دربرخي کشورهاي قديم مثل ايران قديم و هند، چنين چيزهايي وجود داشته است ولي در اسلام وجود ندارد.

پوشش زن در اسلام اين است که زن در معاشرت خود با مردان بدن خود را

نظرات کاربران
ترتیب نظرات: جدیدترین به قدیمی ترین
فرهـــــــاد ... (1389/04/18 12:21:0)
چي بوديم !!!!!!!!!! حالا چي شديم

حجاب چي بودددددددد و حالا چي شده کمي تامل کنيد


 1  
تمام حقوق برای سایت Tamoochin.com محفوظ است
©2024 Tamoochin.com | TCOM