ترکمن
 
 
نستوه ؟؟؟؟

رتبه کاربر: کاربر مسدود شده
تعداد بحث های ایجاد شده: 40
امتیاز بحث های ایجاد شده: 111

تعداد بازدید: 547
امتیاز بحث: 2

موسيقي ترکمني
1389/03/24

ساز اصلي در موسيقي ترکمني،تامديره يا تنبوره و يا همان دوتار است. همچنين نواختن کمانچه و ني نيز در بين ترکمنان رواج دارد و در دهه? اخير برخي، به اجراي نغمات اين موسيقي با سازهاي الکترونيک روي آورده‌اند.

موسيقي ترکمني به شكلي از موسيقي اطلاق مي‌شود كه در بين اقوام تركمن ايران، تركمنستان و افغانستان رواج دارد.

مقامهاي موسيقي ترکمني در چهار دستگاه ارائه مي‌شوند: تشنيد، قرق‌لر، مخمّس و نوايي.

تشنيد

تشنيد احتمالاً همان مفهوم تجنيس است که به صورت تشنيد تغيير يافته‌است. مقام تجنيس در مناطق شرقي خراسان متداول است.

 قرق‌لر

قرق‌لر از دو کلمه? قرق و لر ترکيب يافته‌است. قرق به معناي پاره شده يا بريده است و لر نشانه جمع در زبان ترکمني (و ترکي) است. مفهوم قرق به چگونگي ارائه دستگاه مربوط است؛ زيرا در اجراي اين دستگاه نوازنده پس از پرده پنجم به پرده چهارم و سپس به پرده اول دوتار عبور مي‌کند. حذف پرده‌هاي دوم و سوم به مفهوم پاره کردن يا بريدن توالي اصوات يا مُد دستگاه قرق‌لر است. اين شيوه اجراي دستگاه قرق‌لر بيش از سي سال است که شکل گرفته‌است. عقيده بر اين است که اين شيوه اجرا – که به علت دشواري نواختن دستگاه قرق‌لر شکل گرفته – به نحوه نواختن تامدئرا خدشه وارد کرده‌است و در اصل، ضعف نوازندگي محسوب شده، سهولت اجرا را ايجاب مي‌کند. قرق در زبان ترکمني (قرخ در زبان ترکي) به معني چهل نيز هست. دستگاه قرق‌لر بعد از دستگاه نوايي تکامل يافته و مشتمل بر ترکيب چهل مقام نوايي است. معمولاً مقامهايي که در اين دستگاه نواخته مي‌شوند، لحني محزون دارند.

مخمّس

مخمّس نيز عنوان يکي از مقامهاي رايج در موسيقي خراسان است و عبارت از بند شعري است که از پنج مصراع تشکيل مي‌شود (مشابه بش‌بند يا بيش در موسيقي ترکي نواحي غرب ايران). در رساله‌ها و نسخ خطي فارسي موسيقي، مخمس يکي از اصول يا ادوار ايقاعي معرفي شده‌است. از جمله ادوار موسيقي عربي در اين زمينه عبارتند از: مخمس عربي، مخمس مصري، مخمس ترکي و نصف‌مخمس ترکي است.

 نوايي

دستگاه نوايي منسوب به اميرعليشير نوايي وزير سلطان حسين ميرزا بايقراست که از نوادگان جغتاي پسر چنگيز و از اعاظم دانشمندان و ادباي قرن نهم هجري بوده‌است و بر موسيقي دوران خود احاطه کامل داشته‌است. مقام نوايي در منطقه تربت جام و اطراف آن نيز اهميت بسيار دارد و از رايج‌ترين و همگاني‌ترين مقامها محسوب مي‌شود.

بسياري از داستانهاي ترکي و تركمني كه از سوي اوزانها و بخشيها به اجرا درمي‌آيد، در مقام تجنيس، مخمس و نوايي است.

ساز

ساز اصلي در موسيقي تركمني، تامديراست كه به نظر كوچكترين انواع دوتار است. همچنين نواختن كمانچه و ني نيز در بين تركمنان رواج دارد و در دهه? اخير برخي، به اجراي نغمات اين موسيقي با سازهاي الكترونيک روي آورده‌اند. محمدرضا درويشي ساز كمانچه را هم ساز اصيل تركمني نمي‌داند.در موسيقي اصيل تركمني ساز كوبه‌اي به كار نمي‌رود.

دستگاه‌هاي موسيقي ترکمني معمولاً بر اساس تعداد پرده‌هاي مورد استفاده در تامدئرا و چگونگي توالي آنها نسبت به هم متمايز مي‌شوند. تشخص دستگاه‌ها و تمايز آنها نسبت به هم بر اساس پرده‌ها و نحوه توالي آنها در تامدئرا تدوين يافته به نظر مي‌رسد.

مشابه برخي از مقامها، داستانها يا تصانيف ترکمني، در بين ترکهاي شمال خراسان، آذربايجان شرقي و غربي و اردبيل، زنجان، همدان، ساوه، قم و.... شنيده مي‌شود؛ مانند گؤراوغلي (کور اوغلي)، حمرا (يا همرا)،


نظرات کاربران
ترتیب نظرات: جدیدترین به قدیمی ترین
تاکنون نظری ارسال نگردیده است
  
تمام حقوق برای سایت Tamoochin.com محفوظ است
©2024 Tamoochin.com | TCOM