عالم Alem ...


تعداد بحث های ایجاد شده: 49
امتیاز بحث های ایجاد شده: 95

تعداد بازدید: 1360
امتیاز بحث: 0

فيزيک حالت جامد چيست ؟
1389/02/06


فيزيک حالت جامد ، چنان که از نام آن پيداست، فيزيک مواد جامد است. ولي امروزه غالبا اصطلاح فيزيک ماده چگال نيز بکار برده مي‌شود، چرا که اين نامگذاري ، مطالعه مايعات به ويژه فلزات مايع و نمکهاي مذاب ، محلولها ، بلورهاي مايع و حتي مواد گليسرين را در بر مي‌گيرد.
از ديدگاه امروزي ما ، فيزيک حالت جامد در واقع فيزيک جامدات بلورين است. بيشتر جامدات غير آلي که در زندگي روزمره ، با آنها سروکار داريم، بلوري هستند و از استثناهاي آشنا مي‌توان از شيشه که يک مايع ابر سرد و دود ، که آمورف است، نام برد. ولي مواد آمورف مهمتر از دوده نيز وجود دارد.

تاريخچه
در پي کشف اشعه ايکس ، توسط فيزيکدان آلماني و يلهلم کونراد رونتگن Rontgen در 10 نوامبر 1895 و به دنبال آن ، کشف پراش پرتوهاي x و انتشار يک سري محاسبات و پيش بينيهاي ساده و موفقيت آميز در مورد ويژگيهاي بلورين ، بررسي فيزيک حالد جامد بعنوان گسترش از فيزيک اتمي آغاز شد. به دليل تاثير متقابل و سودمند تجربه و نظريه بر يکديگر ، يک تحريک عقلاني در فيزيک حالت جامد وجود دارد. و تعداد جوايز نوبل در دهه گذشته شاهدي بر اين ادعاست. در سراسر دنيا تعداد فيزيکداناني که بطور مفيد در زمينه فيزيک حالت جامد به کار مشغولند، بيشتر از ساير رشته‌هاست.

حوزه عمل
حوزه عمل فيزيک حالت چنان است که سراسر زندگي ما را فرا گرفته است. انواع وسايل از قبيل کتابها ، صندلي ، مداد پاکن پلاستيکي ، مداد و … ، در محيط اطراف ما قرار دارند ، که همه اين وسايل را انسان براي آسايش و رفاه و يا زيبايي و استحکام بر گزيده است. هر کدام از اين مواد جامد داراي رنگ مشخص بافت ، استحکام ، سختي ، چکش خواري است و رسانندگي الکتريکي ، رسانندگي گرمايي ، پذيرفتاري مغناطيسي و نقطه ذوب قابل اندازه گيري دارند.
هر جسم داراي طيف هاي جذبي و نشري مشخصي در ناحيه مريي ، فروسرخ و فرابنفش از طيف الکترومغناطيسي است. اما در حالت کلي مي‌توان گفت که همه اين ويژگيها تابع دو جنبه ساختار مواد است. نوع اتمها يا مولکلهايي که ماده از آنها ساخته شده است، و چگونگي پيوند يا کپه شدن آنها براي تشکيل جسم جامد. اين وظيفه دشوار فيزيک حالت جامد يا شيمي فيزيک است که بکوشد تا ساختار مواد را به ويژگيهاي فيزيکي يا شيميايي مشاهده شده آنها ربط دهد.

چرا تعداد افراد متخصص در فيزيک حالت جامد کم است؟
روشن است که فيزيک حالت جامد موضوع بسيار گسترده‌اي است و زمينه‌هاي جالب و مشخصي را در بر مي‌گيرد که در هر يک از آنها ، بعنوان مثال مغناطيس ، مي‌توان به آساني بحث را به مسايل تخصصي کشاند. پژوهشگران فيزيک حالت جامد در دنيا از هر رشته ديگر فيزيک بيشترند.
گستردگي موضوع از يک طرف جالب بوده و از طرف ديگر توليد اشکال مي‌کند. جالب بودن آن در اين است که گستره وسيعي از پديده‌هاي شاخص را براي مطالعه و پژوهش عرضه مي‌کند و اشکال آن در گستردگي هر موضوع است که ، براي هر کس مشکل است که از همه آنها آگاهي پيدا کند. از اين رو تعداد افراد متخصص در فيزيک جامد اگر چنين متخصصاني باشند کم است.

انگيزه مطالعه فيزيک حالت جامد
ابتدا اينکه فيزيک حالت جامد بخش جدايي ناپذيري از فيزيک است و تا جايي که فيزيک را يک پيشه ارزشمند فرهنگي و علمي بدانيم، فيزيک حالت جامد نيز چنين است. اما انگيزه ديگري که در گسترش فيزيک حالت جامد نقش داشته ، آن است که اين رشته بطور گسترده‌اي با خواص ماده به شکل کپه‌اي طبيعي‌اش سر و کار دارد. به اين معني که بطور مثال يک پژوهشگر فيزيک جامد ، مس را دقيقاً به همان صورتي که در اتصالهاي معمولي الکتريکي بکار مي‌رود، بصورت فلز مس مطالعه مي‌کند.
افزون بر اين پديده هايي مورد توجه فيزيک حالت جامد است که اغلب در فناوري از آن استفاده مي گردد. ترديدي نيست که فناوري از گسترش پژوهش در فيزيک جامد بهره هاي فراوان برده است. شايد از بديهي ترين زمينه هاي پيشرفت بتوان از الکترونيک به ويژه کاربرد اجسام نيم رسانا در ساختن قطعات حساس الکتريکي مانند ترانزيستور ، ديود و … نام برد. بنابراين فناوري نوين بيشتر بر پايه کاربرد پديده‌هاي حالت جامد قرار دارد.

فيزيک حالت جامد و ساير علوم
• مغناطيس
• طيف سنجي فوتو الکتروني
• پخش
• نظريه در رفتگي يا فيزيک نيم رسانا
• ابر رسانايي
• فيزيک مواد
• زمين شناسي بلور
• فيزيک الکترونيک
• تکنولوژي لايه نشاني

نظرات کاربران
ترتیب نظرات: جدیدترین به قدیمی ترین
تاکنون نظری ارسال نگردیده است
  
تمام حقوق برای سایت Tamoochin.com محفوظ است
©2024 Tamoochin.com | TCOM