امين


تعداد بحث های ایجاد شده: 13
امتیاز بحث های ایجاد شده: 20

تعداد بازدید: 845
امتیاز بحث: 4

قانون حمورابي
1389/01/15

قديميترين قانون نامه مدني که تمدن بشري سراغ دارد قانون حمورابي است، اين پادشاه پس از آنکه توانست از قبايل پراکنده و قدرت ضعيف بابل حکومت نيرومندي به وجود آورد و امنيت و آسايش نسبي را در بابل حکمفرما نمايد، قانوننامه تاريخي خود را صادر و دستور به تدوين آن داد.

قانون حمورابي که بر روي ستوني از سنگ به ارتفاع 2متر و?? سانتيمتر و به شکل منظم و زيبايي نوشته شده است،که براثر کاوشهاي باستانشناسان در خرابه هاي شهر شوش پيدا شد و اکنون در موزه لوور پاريس نگهداري ميشود.

بالاي ستون سنگي صورت مردي است که روي کرسي نشسته و مرد ديگري روبروي وي ايستاده او را ميپرستد، آنکه روي کرسي نشسته رب النوع يا خداوند آفتاب است و آنکه روبروي خداوند آفتاب ايستاده حمورابي است.
متن قانون مشتمل بر 282 ماده و يک مقدمه است. در قسمتي از مقدمه حمورابي به بيان هدف خويش از تنظيم قوانين ميپردازد و اعلام ميکند که مقصودش اين است که: «عدالت در زمين غالب شود و فساد از ميان برود و چنان باشد که نيرومند نتواند به ناتوان ستم کند و اين قانون همچون خورشيد بر بالاي سر سياه سران مردم برآيد و زمين را روشن سازد
ويل دورانت مورخ نامي، درباره اين قانون آورده است: «روح اين قانون بزرگ مدت پانزده قرن با همه تغييراتي که در کشور پيش آمد نافذ بود، فقط در پاره اي از اوضاع و احوال تغييرات جزيي در آن داده شد.

 

تطور و تکامل و تغييري که در اين قانون پيش آمد آن بود که به جاي کيفرهاي ديني و فوق طبيعي، کيفرهاي دينوي قرار دادند و از خشونت مجازات به طرف جريمه و از کيفر بدني به غرامت مالي توجه گرديد.

در ابتداي کار قضات همان کاهنان بودند و تا آخر دوره بابل جايگاه تشکيل بيشتر محاکم معابد بود ولي از زمان حمورابي به بعد محکمه هاي غيرديني تشکيل ميشد که تنها در مقابل دولت مسؤول بود، رفته رفته اين محاکم جانشين محاکمي شدند که کاهنان معابد بر آنها رياست داشتند.


نظرات کاربران
ترتیب نظرات: جدیدترین به قدیمی ترین
امين (1389/08/07 8:50:37)
ممنون از اطلاعات تکميليت


برديا هخامنشي (1389/07/12 17:23:29)

سلام اقا امين مرسي از اطلاعاتي كه در مورد قانون حمورابي دادي فقط يه اشاره بكنم به تصوير روي كتيبه كه گفتيد رب النوع آفتاب  . اين نقش برجسته رب النوع عدالت به نام شاماش است كه اين قوانين را به حمورابي ديكته ميكند و اين قوانين حدود 3600 سطر است كه به عقيده محققين از روي قوانين مدونه توسط شول ژي دومين پادشاه سلسله سوم اور 2663 تا 2310 قبل از ميلاد تكميل و تدوين گرديده و كپي هائي از بسياري از موارد آن در كتابخانه آشور باني بال و همچنين در شوش و ني پور پيدا شده  . اين لوحه تاريخي نفيس نخست در شهر سيپار برپا بود ودر حدود سال 1190قبل از ميلاد توسط فاتح عيلامي شوتروك ناهونته ضمن غنائم جنگي به شوش اورده شده و چون قسمتهائي از لوحه صاف شده تصور ميرود كه عمدا انرا صاف كرده و خواسته اند راجع به پادشاه فاتح كتيبه اي به ان اضافه كنن دراثراين تراش 40 ماده از قانون ان از بين رفته و محو شده

اين قانون براي اولين بار توسط اقاي شيل فرانسوي دانشمند خطوط ميخي خوانده شد 

بعضي از محققين معتقدند كه بسياري از قوانين حضرت موسي كه پانصد سال پس از قانون حمورابي وضع گرديده با قوانين حمورابي در مفاد برابر است



مهسا. گلي (1389/07/06 23:32:11)

بعضي ازقانونهاي حمورابي واقعا درست هست وهرکسي به تناسب خطائي که کرده بايد مجازات شود

 



فرهـــــــاد ... (1389/07/06 20:13:8)
حمورابي ششمين پادشاه اولين سلسله سلاطين مملکت قديم بابل است.

برخي قوانين مربوط به احکام دزدي

اگر کسي شخصي را متهم کند و متهم شده به رودخانه برود و در آب غرق شود، اتهام درست بوده و اتهام زننده خانه? متهم را صاحب مي‌شود. اگر رودخانه بي گناهي متهم را ثابت کند و او بدون آسيب بيرون بيايد، اتهام زننده به مرگ محکوم است و متهم خانه? اتهام زننده را صاحب مي‌شود. اگر شخصي اتهام جرمي را نزد بزرگان (پيران) بياورد و نتواند اثبات کند، اگر اتهام جرم بزرگ باشد مجازات او مرگ است.

اگر شخصي چيزي را از معبد يا دربار بدزدد هم دزد و هم دريافت کننده? جنس محکوم به مرگ هستند.

اگر کسي از پسر يا برده? مرد ديگري بدون شاهد يا قرار داد چيزي بخرد، طلا يا نقره، برده? مرد يا زن، گوسفند يا گاو، خر … فرد خريدار در حکم دزد است و به مرگ محکوم است.

اگر کسي گله يا گوسفند يا خوک يا بزي بدزدد و آن متعلق به خدا يا دربار باشد بايد ?? فولد بپردازد.

اگر متعلق به مرد آزاد ديگري باشد بايد ?? فولد بپردازد و اگر چيزي براي پرداخت ندارد به مرگ محکوم است.

اگر کسي جنسي را از دست بدهد و آنرا در مالکيت ديگري بيابد و اين شخص ادعا مند که آنرا از بازرگاني و در برابر شاهداني خريده. و صاحب مال نيز ادعا کند که شاهداني دارد که شهادت دهند اين جنس از آن اوست، انگاه بايد خريدار تاجر و شاهدان خود و مالک نيز شاهدان خود را بياورد و قاضي شهادت آنها را بيازمايد. در اينصورت تاجر دزد به حساب مي‌آيد و به مرگ محکوم است.

اگر خريدار تاجر و شاهدان را نياورد و مالک شاهد بياورد، خريدار دزد است و به مرگ محکوم.

اگر مالک شاهدي نياورد در آنصورت او بدکار است و به مرگ محکوم.

برخي قوانين مربوط به روابط خانوادگي

اگر کسي به دليل قرض که پرداخت نکرده خود، همسر، پسر يا دخترش را بفروشد يا به کار اجباري بفرستد آنها تا سه سال بايد براي کسي که آنها را خريده کار کنند و در سال چهارم آزاد مي‌شوند.

اگر مردي همسري بگيرد ولي با هم آميزشي نداشته باشند آن زن همسر او نيست.

اگر زني با مرد ديگري رابطه داشته باشد، بايد هر دو با طناب بسته شوند و به آب انداخته شوند. ولي شوهر مي‌تواند زن خود را ببخشد و شاه بردگان خود را.

اگر مردي به همسر باکره? کسي را که هنوز در خانه? پدرش زندگي مي‌کند دست درازي کند، مرد به مجازات مرگ مي‌رسد.

اگر زني متهم به رابطه? نامشروع شود ولي در حال همخوابگي دستگير نشده باشد، آن زن بايد براي شوهرش در آب رودخانه بپرد.

اگر مردي در جنگ اسير شود و در خانه? او وسيله? معاش هست ولي زن او خانه را ترک کند و به خانه? ديگري برود، آن زن بايد به آب انداخته شود.

ولي اگر در خانه معاش نيست و زن به خانه? ديگري برود، بر زن گناهي نيست.




 1  
تمام حقوق برای سایت Tamoochin.com محفوظ است
©2024 Tamoochin.com | TCOM