رزيتا سرخ


تعداد بحث های ایجاد شده: 18
امتیاز بحث های ایجاد شده: 14

تعداد بازدید: 590
امتیاز بحث: 1

شب يلدا
1388/09/30

باز محرم شد و رد پاي خدا توي کوچه هاي دلم حسيني گشت .


سلام دوستان عزيز . ضمن عرض تسليت به مناسبت فرا رسيدن ايام محرم ، امشب 30 آذر ، 21 دسامبر مصادف با شب با شکوه يلداي باستاني آريايي بر شما خوبان گرامي باد .


قبل از هر چيزدر همين جا خالي مي کنم جاي معاون انجمن رو ، خيلي وقته که نيستش .  از همين جا اين شب بزرگ را به ايشون تبريک عرض مي کنم . با آرزوي موفقيت روزافزون براي ايشان .


شب يلدا


شب يلدا يا شب چله بلندترين شب سال در نيم کره شمالي هست . اين شب به زمان غروب آفتاب در 30 آذر و طلوع آفتاب در 1 دي اطلاق مي گردد .


ايرانيان باستان بر اين باورند که فرداي شب يلدا با دميدن خورشيد ، روزها بلندتر مي شود و تابش نور ايزدي فزوني مي يابد . اخر پائيز و اول زمستان را شب زايش مهر يا زايش خورشيد ( ميترا ) مي خواندند و براي آن جشن بزرگي بر پا مي کردند .


پيشينه جشن


يلدا و جشن‌هايي که در اين شب برگزار مي‌شود، يک سنت باستاني است. ايرانيان باستان اين شب را شب تولد ايزد مهر «ميترا» مي‎‎پنداشتند، و به همين دليل اين شب را جشن ميگرفتند و گرد آتش جمع ميشدند و شادمانه رقص و پايکوبي مي‌کردند.آن گاه خواني الوان مي‌گستردند و «ميزد» نثار مي‌کردند. «ميزد» نذري يا وليمهاي بود غير نوشيدني، مانند گوشت و نان و شيريني و حلوا، و در آيينهاي ايران باستان براي هر مراسم جشن و سرور آييني، خواني مي‌گستردند که بر آن افزون بر آلات و ادوات نيايش، مانند آتشدان، عطردان، بخوردان، برسم و غيره، برآوردهها و فرآوردههاي خوردني فصل و خوراکهاي گوناگون، از جمله خوراک مقدس و آييني ويژه‌اي که آن را «ميزد» مي‌ناميدند، بر سفره جشن مي‌نهادند.


ايرانيان گاه شب يلدا را تا دميدن پرتو پگاه در دامنه? کوه‌هاي البرز<


نظرات کاربران
ترتیب نظرات: جدیدترین به قدیمی ترین
ارغنون ooo (1389/01/30 10:47:18)
mersi tara joon..mehrabonit setodaniye...shad bashiiii



ارغنون ooo (1389/01/30 10:43:29)
vay roza jooon khili matne ghashangi bud...mersiiii azize delam...movafagh bashi


tara moz (1388/11/07 1:45:15)

   يلدا در کوچه هاي فقر  

       عکس توسط: مليحه مير جعفري- عضو فعال جمعيت                  

منبع:   www.yalda-faghr.blogfa.com

طرح ابتدايي از فکر ساده اي آغاز شد: بردن پتو براي بي خانمان. سپس اين انديشه به مفهوم آئيني شب يلدا گره خورد که يلدا طولاني ترين شب سال است. و از گذشته ي دور، ما ايرانيان براي نبرد با ظلمت اين شب تيره کنار يکديگر بيدار مي مانيم و به گونه اي در يلدا ما به ياران خورشيد تبديل مي شويم. ياراني که براي دميدن روز، شب زنده داري ميکنند.

وقتي در احوال بي خانمان هايي که آغاز سوز را در خيابان ها سپري مي کنند، دقيق شديم و سختي و رنج طاقت فرسايشان را تا اندازه اي درک کرديم، به ارتباط شگفت آوري پي برديم که ميان يلدا و زندگي اين دردمندان اجتماع وجود دارد.

اگر هم وطن ما و هم نوع ما در سرماي بي رحم خيابان ها رها باشد و کسي به ياري اش برنخيزد، اندک اندک در شب بلند نا اميد خود غرقه مي شود و اگر جسمش هم دوام بياورد، روحش خواهد مرد و ديگر هرگز به طلوع هيچ آفتابي اميد نخواهد بست.

پس نبرد با تاريکي طولاني ترين شب سال، از شکل نمادين خود به صورت حقيقي اجتماعي آن معنا مي شود. يعني ما به ياري خيابان خواب هاي شهرمان مي شتايبم و در قدم ابتدايي اين طرح با اهداي پتو، غذاي گرم و پکيج شب يلدا براي گرم کردن جسم و روح اين عزيزان در سرماي زمستان پيامي به آنها مي دهيم و آن اينکه از برآمدن آفتاب نااميد نگرديد. زيرا ما به يادتان و در کنارتان هستيم.

بديهي است که در ادامه ي اين طرح با فعاليت هايي به فراخور جمعيت مستقل امداد دانشجويي- مردمي امام علي (ع) به عنوان يک سازمان مردم نهاد، به دنبال رفع معضل خيابان خوابي خواهيم بود.



رزيتا سرخ (1388/09/30 15:0:59)
اين شب عزيز را به همه تبريک مي گم


 1  
تمام حقوق برای سایت Tamoochin.com محفوظ است
©2024 Tamoochin.com | TCOM