شيما محکمی


تعداد بحث های ایجاد شده: 4
امتیاز بحث های ایجاد شده: 1

تعداد بازدید: 644
امتیاز بحث: 1

سنسورها
1388/06/14

اهميت سنسورها در پروسه هاي صنعتي را ميتوان به راحتي با فرض نداشتن حواس پنجگانه در انسان تصوير کرد.

وجود سنسور با ترجمه فارسي حسگر در هر سيستم و فرايند صنعتي اتوماتيک بسيار حياتي است. و اگر بخواهيد به عنوان مثال رسيدن مواد اوليه ، ويزگي هاي شيميايي محصول ، پايان قسمتي از پروسه و... رابه سيستم معرفي نماييد تنها گزينه اي که پيش رو داريد استفاده از سنسورهاست.

سنسورها بر اساس چگونگي دريافت کميت مورد اندازه گيري به 2 دسته ي تماسي وغيرتماسي تقسيم ميشوند. که در نوع اول جهت ارسال اطلاعات (آنالوگ وديجيتال) از سنسور به سيستم ، از فعاليتهاي فيزيکي و درگيري هاي مکانيکي بهره برداري ميشود که عيب آن طول عمر پايين و نياز به تعميرات و نگهداري است. در نوع  دوم بدون هيچگونه درگيري فيزيکي وتنها با بهره گيري از خواص مواد ، پديده ها و اجسام ، اطلاعات به سيستم منتقل ميشود . در ادامه به معرفي طبقه بندي کلي و چند نوع از سنسورها ميپردازيم :




ترانسديوسرها :
ترانسديوسر قطعه ايست که انرژي را از شکلي به شکل ديگر تبديل ميکند وداراي 2زيرمجموعه ي  سنسور و اکتيوويوتر ميباشد.
سنسور(sensor) : کميتي فيزيکي را آشکار يا اندازه گيري ميکند.
اکتيوويوتر(actuator) : يک سيگنال (مثال : سيگنال الکتريکي) را به يک عمل (مثال: مکانيکي) تبديل ميکند.

طبقه بندي سنسورها طبق قرارداد ، بر اساس قانون تبديل ، مقدار کميت مورد اندازه گيري ، تکنولوژي مورد استفاده ويا کاربرد سنسور انجام ميشود.
از انواع سنسور ميتوان سنسورهاي فشار، کشش، تنش، کرنش، الکتريکي، جهت، فاصله، شارنور، صوت، ميداني و... رانام برد. که در اينجا دو نوع سنسورهاي سنجش فشار ونوري به دليل عموميت بيشتر در پروسه هاي صنعتي را مورد بررسي قرار ميدهيم.



سنسور فشار پيزوالکترونيک:
در اينگونه سنسورها اندازه گيري نيرو، جزانتقال دهنده ،از يک يا تعداد بيشتري کريستال پيزو الکتريک تشکيل شده است که ميتوانند نيرو را اندازه گيري کنند. خروجي نهايي يک بار الکتريکي گسترش يافته بر روي کريستال ميباشد که اين بار با نيرو متناسب است . با تشکيل دادن و جهت دهي مناسب کريستال، اندازه گيري نيرو در فضاي سه بعدي امکان پذير ميباشد. امپدانس سيگنال کانديشنر متصل به کريستال بايد زيادباشد تا بتواند نيروي استاتيکي را نيز اندازه گيري کند. به طور کلي اين مبدل ها جهت اندازه گيري نيروهاي متغير مناسب است.



سنسورstrain Gage:
اين نوع سنسورها داراي يک جز فنرمانند ميباشند که نيرو باعث تغيير شکل دادن اين قطعه و تغيير در مقاومت آن ميشود. اين قطعه معمولا از يک تکه نازک فلز و يا ماده نيمه هادي ساخته ميشود . اي ن قسمت به جزيي که در زير نيرو قرار ميگيرد، متصل ميشود.



سنسورهاي ارتعاشي :
شبيه به سنسور جابه جايي است به اين دليل که از همان اصل براي عملکرد خود استفاده ميکند. اين سنسور شامل يک سيم مرتعش ميباشد که نيروي اعمال شده به آن را با تغيير در فرکانس لرزش نشان ميدهد . اين  سيم، يک قسمت يک سيستم حلقه بسته فيد بک  ميباشد که ارتعاش را به طور دايم حفظ ميکند.



سنسورهاي نوري :
طبقه بندي سنسورهاي نوري بر اساس کميت هاي فيزيکي که تحت تاثير قرار ميگيرند وطبقه بندي اصلي آنهاعبارت است از : فتوزيستورها ، مواد فتوولتايي وفتو اميترها .اين نوع سنسورها شامل انواع LDRها و فتوسل ها هستند. اين گونه حسگرها از موادي که هدايت نوري آنها وقتي که در معرض نور قرار ميگيرند ، تغيير ميکند. ساخته ميشوند.وقتي نور به اين سنسور ها تابانده ميسشود باعث کاهش مقاومتشان ميشود که در مدارات کنترلي مختلف از اين خاصيت استفاده ميشود.

نظرات کاربران
ترتیب نظرات: جدیدترین به قدیمی ترین
شيما محکمی (1388/07/21 9:57:48)
خواهش ميکنم مريم جون قابلي نداشت


?مريم? (1388/07/18 19:55:7)
ممنون شيما جون
ولي فکر کنم بيشتر از همه از سنسورهاي نوري استفاده ميشه


شيما محکمی (1388/07/18 18:49:57)
چه انجمن سوت و کوري


 1  
تمام حقوق برای سایت Tamoochin.com محفوظ است
©2024 Tamoochin.com | TCOM