قشقايی
 
 
تبسم هستم.


تعداد بحث های ایجاد شده: 28
امتیاز بحث های ایجاد شده: 10

تعداد بازدید: 609
امتیاز بحث: 0

نگاهي به طوايف ايل قشقايي
1388/05/24

 

 

طايفه دره شوري:


 نام درشوري از نام محل ييلاقي آنها ( دره شور ) گرفته شده است اينان پس از ورود به فارس در اين ناحيه سکونت کرده اند دره شور از محل ( سميرم ) امروزه جز مراکز ييلاقي اين طايفه است .


خانهاي طايفه دره شوري در سالهاي اخير به زراعت و باغداري توجه زيادي کرده اند و گروههاي زيادي از آنها به زندگي يکجا نشيني پرداخته اند .طايفه دره شري يکي از طوايف پر جمعيت ايل قشقايي است و مردم آن به داشتن و پرورش  اسب معروفيت دارند.


طايفه فارسي مدان:


طايفه فارسي مدان از قديميترين طوايف ايل قشقايي است که قبل از ديگر طوايف ترک زبان به فارس آمده اند و چون فارسي نميدانستند ، واژه (فارسي مدان ) به آنها اطلاق گرديده است . طايفه فارسي مدان سابقا (در ) پادنا ييلاق و در اطراف کوه گيسگان قشلاق ميکردند _ بعد اراضي سرمشهد و سپس منطقه ( دايين) به آن اضافه شد . امروزه گروههايي از طايفه فارسي مدان در حوالي اراک ( عراق ) و تهران زندگي ميکنند و پاره اي از آنها هنوز به عراق معروفند . به نظر ميرسد بعدها به فارس کوچيده اند . فارسي مدانها به علت قدرت مرکزي و نفوذ و اعتبار و مديريت کلانتران خود ، با وجود رقابتها و اختلافات خويشاوندي کمتر دستخوش تجزيه و جدايي قرار گرفته اند .


طايفه کشکولي بزرگ:


طايفه کشکولي در گذشته از سه تيره تشکيل ميشد که به همراه ساير تيره هاي قشقايي ييلاق _ قشلاق ميکردند . ييلاق آنها قسمتي از شمال سميرم و ( ديز جان ) بوده است زمستان را به مناطق جنوبي فيروزآباد کوچ مي کردند بعدها قشلاق آنها به ماهور ميلاني تغيير کرد .


دره شوريها هم اين منطقه را که داراي مراتع وسيع و چراگاههاي مناسبي براي دامهاست ، قشلاق خود قرار ميدهند . کمي بعد از جانب کلانتر طايفه محل ييلاقي آنها به هماي جان و کمهر که از لرهاي ممسني خريداري ميشود تغيير ميکند


طايفه کشکولي کوچک:


 اين طايفه قبلا تيره اي بود بنام اخپلو که بعدها تيره هاي ديگري از جمله تيره کرماني به او اضافه ميگردد و گسترش پيدا ميکند و ابتدا بنام کشکولي کرماني و بعد تحت عنوان کشکولي کوچک ناميده ميشود .. اين نامگذاري بخاطر آن است که سران طايفه هاي کشکولي بزرگ و کوچک و قراچه اي همه از يک خانواده بودند که تجزيه ميشوند و رييس طايفه کشکولي کرماني به هنگام آمارگيري طوايف براي اخذ ماليات نام طايفه خود را کشکولي کوچک معرفي ميکند.


طايفه شش بلوکي :


شش بلوکيها اغلب از تيره هاي بسيار قديمي و از همان ترکان عراقي يعني مهاجران اوليه هستند . اين طايفه از پرجمعيت ترين طوايف قشقايي است که در پرورش و نگهداري دام مهارت فراوان دارند.


طايفه عمله (طايفه ي جعفر بيگي ):


جز نيروي محافظ خان و عوامل اجرايي و اداري او به شمار ميروند و مستقيما تحت نظر خان اداره ميشود . تيره هاي مختلف طايفه عمله تحت سرپرستي کدخدايي است که مستقيما از خان دستور ميگيرد . با وجود اين پاره اي از تيره هاي بزرگ تحت سرپرستي کلانترها هستند که پايگاه آ نها از کلانترهاي ساير تيره ها پايينتر نيست


از طايفه هاي مختلف ايل قشقايي حدود 40درصد همچنان بطور کوچ نشيني و نيمه کوچ نشيني زندگي ميکنند و بقيه اسکان يافته اند . از تعداد و ترکيب دقيق جمعيت ايل قشقايي اطلاعات مستند و دقيقي در دست نيست ، مشکلي که در برآورد جمعيت اين ايل وجود دارد همان است که درباره کل جمعيت عشايري ايران وجود دارد . زيرا اغلب آمارگيريها بر اساس معيارهاي متعددي صورت گرفته است و نميتوان آن را پذيرفت و مورد مقايسه قرار داد تا نوسانات و تغييراتي که در ساخت اجتماعي ايل قسقايي پديد آمده مورد بررسي قرار داده شود

اگر دوست داشتيد مي تونيد بگيد از چه طايفه و از چه تيره اي هستيد


نظرات کاربران
ترتیب نظرات: جدیدترین به قدیمی ترین
تبسم هستم. (1388/05/24 12:40:51)
من کشکولي بزرگ و بلوردي ( ابيوردي )


 1  
تمام حقوق برای سایت Tamoochin.com محفوظ است
©2024 Tamoochin.com | TCOM