ماشین
 
 
تموچين محمدي

رتبه کاربر: مدیریت ارشد سایت
تعداد بحث های ایجاد شده: 501
امتیاز بحث های ایجاد شده: 1042

تعداد بازدید: 2908
امتیاز بحث: 2

رانا دومين خودروي ملي...
1388/02/02

عکسهايي از رانا دومين خودروي ملي


L00904498904.jpg


L00904498946.jpg




L00904498952.jpg


L00904498958.jpg


L00904498963.jpg


نگاهي گذرا به خودروي «رانا»


ديروز ايران‌خودرو از محصول جديدش را نام «رانا» پرده‌برداري کرد. خودرويي که پس از سمند، دومين خودروي ملي ايران‌خودرو به حساب مي‌آيد.


پيش از ورود به بحث فني رانا، بهتر است مفهوم «خودروي ملي» را روشن کنم. اين اصطلاح، تنها و تنها به معناي مالکيت معنوي يک شرکت ايراني بر يک خودرو است. نه لزوماً طراحي خودروي ملي، ايراني است و نه همه قطعات آن ساخت ايران هستند. اما شرکت صاحب اين خودرو، براي انجام تغييرات در بخش‌هاي گوناگون آن يا عرضه آن در کشورهاي ديگر، نيازي به کسب اجازه از ديگران ندارد. وگرنه پژو پارس هم فقط در ايران توليد مي‌شود و اکثر قطعات آن هم ساخت ايران است؛ اما مالکيت معنوي آن متعلق به شرکت پژو است.


نماي جلوي «رانا»؛ عکس: سايت ايران‌خودروو اما رانا:
رانا محصول پروژه‌اي با کد X12 است که پيش‌تر با نام «پيکان جديد» (New Paykan: NP) شناخته مي‌شد. اين پروژه شباهت‌هاي زيادي به پروژه X7 دارد که منجر به طراحي و عرضه سمند شد.
هدف از پروژه X7، بهينه‌سازي زيرسازه يا پلت‌فرم پژو ??? (شامل شاسي، انتقال قدرت، تعليق و فرمان) طراحي مشترک و توليد انبوه پيشرانه (موتوري) جديد با کد XU7، و در نهايت طراحي خودرويي جديد بر روي اين زيرسازه بهينه‌سازي‌شده با موتور جديد بود.
البته در کنار اين پروژه، پروژه‌اي ديگر هم با کد X9 تعريف شد که شامل بهينه‌سازي ظاهري (اصطلاحاً FaceLift) پژو ??? و نصب پيشرانه و جعبه‌دنده خودرو سمند بر روي آن بود. خودرو X9 در ابتدا با نام پژو پرشيا به بازار عرضه شد و چندي بعد آن به پژو پارس تغيير نام داد.


پس از عرضه خودروي سمند به بازار، ايران‌خودرو پروژه X12 را تعريف کرد که شامل طراحي و توليد انبوه پيشرانه‌اي تازه با سوخت پايه گاز طبيعي (که با نام «موتور ملي» شناخته مي‌شود) و نيز بهينه‌سازي زيرسازه پژو ??? به منظور طراحي خودرويي چهاردر و صندوق‌دار (اصطلاحاً سدان) بر روي اين پلت‌فرم بود.


اما اين پروژه در ابتدا با مخالفت شرکت پژو (به عنوان مالک زيرسازه پژو ???) مواجه شد و در مقابل، اين شرکت به ايران‌خودرو پيشنهاد کرد که پژو ??? صندوق‌دار را طراحي و توليد کند و عرضه آن در کشورهاي ديگر را به پژو بسپارد. محصول پروژه جديد، در ابتدا «پژو آريان» نام داشت که با مخالفت کمپاني فرانسوي، نام آن به ???SD تغيير کرد.


نماي جانبي «رانا»؛ عکس: خبرگزاري فارسپس از عرضه ???SD ايران‌خودرو مجدداً تصميم گرفت که پروژه X12 را به جريان بندازد که حاصل آن «رانا» نام گرفته است.


رانا را در يک کلام مي‌توان يک نمونه بهينه‌سازي‌شده (فيس‌ليفت) پژو ???SD دانست. اگر از نماي جانبي به اين خودرو نگاه کنيم، خطوط آشناي ???SD را مي‌بينيم که مخصوصاً در قسمت اتاق (کابين سرنشينان) تغيير خاصي نکرده است و سقف و درهاي آن، همان سقف و درهاي پژو ??? هاچ‌بک و سدان است.
در واقع بخش اصلي طراحي تازه، در بخش جلويي و پشتي ديده مي‌شود. در توصيف طراحي جديد، مي‌شود گفت که در اين دو قسمت، شيوه طراحي اسپرت و جوان‌پسند ??? جاي خود را به طرحي ساده و نسبتاً خانوادگي داده است که اگرچه هيجان‌انگيز يا خيره‌کننده نيست، اما در مجموع قابل قبول است.


در طراحي داخلي رانا هم مخلوطي از پژو ??? و رنو تندر ?? (داچيا لوگان)


نظرات کاربران
ترتیب نظرات: جدیدترین به قدیمی ترین
علي جت (1389/10/21 1:42:12)

ممنون از توضيحات خوبتون


واقعا از اينکه يه همچين ماشيني توليد نشه خوشحال ميشم. اين توليدات و طرح هاي داخلي داره روز به روز افتضاح تر ميشه و متاسفانه تنها چيزي که در نظر گرفته نميشه جون مردميه که بايد سوار اين ماشينا بشن (هم از نظر امنيت و هم آلودگي) وگرنه تغيير در کاپوت و چراغ و سپر رو هرکسي ميتونه با کمي سليقه بهتر از اين شرکتها انجام بده.


البته فراموش نکنيم که اين مثلا تنوع چراغ و کاپوت فقط واسه خالي کردن بيشتر جيب مردمه وگرنه خودشون هم ميدونن که پيشرفت و تکنولوژي و طراحي صنعتي با انگولک قيافه ماشين بدست نمياد.


هر از 10 سالي يه مجبورن تکنولوژي يه ماشين جديد رو بخرن و تا 30 سال بعد هي با سپر و چراغ و کاپوتش ور برن (ارزون ترين و بي خاصيت ترين تغييراتي که ميشه تو يه ماشين داد) و با 2 برابر قيمت بندازنش به خلق الله.


اگر با اين کارا پيشرفت ميکردن بعد از20 سال از ورود 405 به ايران، الان ديگه نياز نبود يه جور 206 ديگه رو با يه اسم جديد نمايش بدن. تازه اين ايران خودروشه، سايپاش که خدا رحمتش کنه با اون مينياتورش!!


 


قابل توجه دوستان، ايران و کره جنوبي تقريبا همزمان با هم صنعت خودرو(مونتاژ) رو در دهه 60 ميلادي وارد کشورشون کردن يعني بيش از 40 سال پيش!


حالا اونا سه تا خودرو ساز برترشون هيوندا، کيا و دووه که رتبه 5 فروش  و رتبه اول رشد توليد خودرو در دنيا هستند و ما


ايران خودرو  و سايپا رو داريم که هنوز مثل نوزاد 40 ساله نارس محتاج تعرفه 100درصدي گمرک هستن که بتونه چارچرخه هاشونو فقط تو ايران بفروشن....


بقيش رو خودتون مقايسه کنيد و بنويسيد! من ديگه اعصاب ندارم


(تو عکس اول دقت کنين، شادي و بلاهت از چهره آقايون مي ريزه. نميدونم اگه واقعا يه ماشين در حد بنز ساخته بودن، احتمالا خدا رو هم تو افتتاحيش دعوت ميکردن!!)



سعيد خسرونژاد (1389/08/25 21:16:36)
mashine irani aslan be dard estefade kardan nemikhore


محسن بهاري (1389/07/11 18:44:26)
اطلاعات مفيدي بود متشكرم


وحيد فارغی (1389/06/16 14:21:30)

خوشکل نيست از لحاظ فني هم ...  اما يک نکته اونم اينه که من شنيدم که ايران با شرکت پژو زياد جرو بحث داشت بخاطر شروع اين پروژه . يه جورايي شرکت پژو حتي قصد داشت طرحي که ايراني ها زدن رو بخرن که خودشون اين پروژه رو به دست بگيرن . طرحي که ايران ارائه داده بود خيلي کم هزينه بود به خاطر همين شرکت پژو يه جورايي حسوديش شد . اما بعد از نظارت ناظرين فرانسوي و پژو اين خودروي ساخت ايران رو نا امن خواندند و اشکالات زيادي ازش گرفتند . اما خوب به دليل اينکه خودروي ملي هست نميتونن حرفي بزنن . به نظر من پژو 206  تنها خودرويي هست که دست ايراني توش بوده و از همه لحاظ کيفيت بر کاراييش اثبات شده و مورد تاييد هست و همچنان پژو 206 با همون ساختاري که در ايران هست خودروي روز و مورد پسند مردم اروپاست .

تموچين جان مرسي . اون توضيحات رو توي بحث با اجازت من اضافه کردم . 



حميد منصوری (1389/06/16 13:2:26)
شايد قابل قياس با خودرو هاي خارجي نباشه ولي خوب بچه ها زحمت کشيدن دستشون درد نکنه


رويا بهاری (1388/10/05 4:59:35)
خوشکله ها


تموچين محمدي (1388/07/17 20:58:26)
فکر کنم پروژه رانا به علت مشکلات مالي متوقف شد يا حداقل به تعويق افتاد





 1  
تمام حقوق برای سایت Tamoochin.com محفوظ است
©2024 Tamoochin.com | TCOM