اميردَلي فيلسوف تنهايي


تعداد بحث های ایجاد شده: 85
امتیاز بحث های ایجاد شده: 14

تعداد بازدید: 471
امتیاز بحث: -1

داستان به ياد ماندني از پروژه هاي اوپن سورس در سال 2008
1387/10/22

جامعه منبع باز در سال 2008، چنان به جريان غالب جامعه فناوري اطلاعات وارد شد که در طول سال هاي گذشته اين اتفاق رخ نداده بود. به همين دليل، مهم ترين رويدادهايي که در سال 2008 جامعه منبع باز را به دنياي فناوري ثابت کرد، در ادامه مرور مي کنيم:


1 - صعود (و سقوط قيمت) نت بوک ها بعد از عرضه asus eee pc به عنوان پدر تمام نت بوک ها، به مشتريان ثابت شد که براي انجام کار نيازي به لپ تاپ هاي گران قيمت ندارند و مي توان با نت بوک 300 دلاري نيز بسياري از کارها از جمله اتصال به اينترنت، نامه نگاري و کارهاي روزمره را انجام داد. نت بوک ها که به خاطر پايين نگه داشتن هزينه شان با سيستم عامل لينوکس عرضه مي شوند، نقشي مهم در استفاده عام از لينوکس داشتند. نرخ پايين نت بوک ها باعث مي شد حتي در مقايسه با کامپيوترهاي روميزي هم به صرفه تر باشند. به تازگي نيز شرکت کوبي ( coby )، توليدکننده لوازم الکترونيکي، در نظر دارد نت بوک هاي 99 دلاري را عرضه کند. به نظر مي رسد که رقابت بر سر قيمت تازه شروع شده است.



 2 - حرکت آهسته سان به سوي نوا اشتباه نکنيد، سان هنوز به نوا (nova) نرسيده است، صرف نظر از افت سهامش، تکه تکه کردن شرکت به بخش هاي کوچک تر و همچنين رويکرد مشتريانش به رقبا (لينوکس)، سان تا حد ممکن به دنبال راه کارهاي باز حرکت کرد. اوپن آفيس3 بعد از مدت ها انتظار امسال منتشر شد. سولاريس منبع باز اعلام شد و مهم تر از همه، سان پايگاه داده mysql را خريد.



3 - انتشار اوبونتو 10/8 و فدورا 10 دو توزيع محبوب لينوکس امسال به درخشش خود رسيدند. اوبونتو 10/8 ثابت کرد که لينوکس مي تواند به سطوح ديگري از راحتي و قابليت اطمينان برسد و با پشتيباني از شبکه هاي موبايل و قابليت ايجاد نسخه usb خود، کاربران زيادي را دور خود جمع کرد. فدورا، از طرف ديگر به طور کلي دچار بازبيني شد و با امکانات بيشتر بي سيم و بازيابي خطاهاي بحراني به هواداران خود پاسخ گرمي داد. اگر سال 2008 را سال لينوکس بناميم، اشتباه نکرده ايم.



 4 - عرضه گوگل کروم خود من وقتي کروم منتشر شد، با خودم گفتم: «باز هم يک مرورگر ديگر؟» با ديدن نسخه اوليه آن، هر چه کردم نتوانستم آن را جايگزين فايرفاکس با آن همه add-on ها و شيوه قشنگ بوک مارک کردن صفحه هاي وب کنم. اما جداي اين ها، طراحي تميز، ساده و همچنين سرعت خوب اين مرورگر را مي توان به عنوان ويژگي هاي گوگل کروم نام برد. همچنين، با معماري گوگل کروم، ديگر ايرادات يک پنجره نمي تواند روي کل مرورگر تاثير بگذارد و مرور وب با امنيت بيشتري انجام مي شود. آيا گوگل کروم همان کاري را با فايرفاکس خواهد کرد، که اين مرورگر با اينترنت اکسپلورر کرد؟



5 - عرضه گوگل آندرويد ساده و تميز، لينوکس موبايل در سال 2008 با معرفي گوگل آندرويد که از مدت ها قبل انتظارش مي رفت، خود را وارد عرصه جديدي نمود. به همراه آندرويد، يک دو جين سيستم عامل لينوکسي ديگر از طرف شرکت هاي مختلف پشتيباني شدند تا از دستگاه هاي اينترنت موبايلي و تبلت ها و کامپيوترهاي جيبي پشتيباني کنند.



6 - نوکيا و منبع باز کردن سيمبيان سيمبيان که خبر منبع باز شدنش، که اواسط سال گذشته اعلام شد، يکي از غافلگيرکننده ترين خبرها بود. با اين اقدام، نوکيا نيز به جمع سيستم هاي عامل منبع باز پيوست. از طرفي با پيوستن ده دوازده شرکت ريز و درشت مخابراتي به مشارکت براي استفاده و توسعه آندرويد، بزرگترين توليدکننده تلفن همراه در جهان به دنبال ماندن در کورس رقابت براي محبوب شدن است.




7 - اعلام دادگاه بين المللي مبني بر اجراي سفت و سخت قانون هاي حق کپي منبع باز اوايل امسال، دادگاه فدرال رسيدگي به شکايات آ

نظرات کاربران
ترتیب نظرات: جدیدترین به قدیمی ترین
تاکنون نظری ارسال نگردیده است
  
تمام حقوق برای سایت Tamoochin.com محفوظ است
©2024 Tamoochin.com | TCOM