ahura persia


تعداد بحث های ایجاد شده: 213
امتیاز بحث های ایجاد شده: 164

تعداد بازدید: 395
امتیاز بحث: 0

پيامبران
1387/10/11

پيامبران در قرآن


نظرات کاربران
ترتیب نظرات: جدیدترین به قدیمی ترین
علــــــــي شيرازي (1387/10/16 12:15:1)

سلام به همگي


بنابر حديثي که از پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله نقل کرده اند خداي متعال 124هزار پيغمبر مبعوث کرده است که در قرآن کريم تنها اسامي 27نفر از آنان آمده است که در اين چا نامهاي آنان که در قرآن آمده با اندکي توضيح ذکر مي کنيم.




1-آدم؛ اين کلمه عبري و غير منصرف است و به معناي خاک سرخ ميباشد. اصل آن «آدام» بوده که براي تعريب، الف وسط آن حذف شده است. اين کلمه 25 بار در قرآن تکرار شده است. وي نخستين انسان از نسل کنوني است؛‌ از اين روي او را ابوالبشر مينامند و نخستين پيغمبر است.


2-ادريس؛ اين کلمه غير عربي و غير منصرف ميباشد و دو بار در قرآن آمده است. ميان شيث (جانشين آدم) و او چهار نسل فاصله است.


3-نوح؛ اين کلمه عربي است. چون بسيار گريه ميکرده به او نوح گفتهاند. اين کلمه 43 بار در قرآن تکرار شده است. عمرش از همه پيامبران بيشتر بوده و دوران نبوت او 950 سال بوده است؛[1]از اين روي به او شيخ الانبياء لقب دادهاند.


4-هود؛ اين کلمه عربي است. وي در سرزمين احقاف و ميان قوم عاد زندگي ميکرد. در تورات به نام «عابر» خوانده شده است. اين کلمه ده بار در قرآن آمده که سه مورد آن به معناي يهودي است.[2]


5-صالح؛ اين کلمه عربي است. وي از پيامبران عرب ميباشد و در سرزمين حجر (ميان شام و حجاز) مبعوث شد. معجزه او شتري بود که از درون کوه بيرون آمد که او را پيکردند؛ از اين روي دچار عذاب (صيحه آسماني) شدند. اين کلمه 43 بار در قرآن تکرار شده است که در7 مورد حضرت صالح مراد است و ديگر موارد معناي لغوي آن مراد است.


6-ابراهيم؛‌ اين کلمه غير عربي و سرياني است و به معناي پدر مهربان ميباشد و غير منصرف است. وي از پيامبران اواالوالعزم ميباشد که داراي کتاب و شريعت است و از پيامبراني است که به مقام امامت رسيد.[3] وي در شهر بابل در عراق به دنيا آمد و به پيامبري رسيد و در دوره جواني بتها را شکست و نمرود دستور داد او را در آتش افکنند که خداي متعال آتش را بر او گلستان کرد. اين کلمه 68 بار در قرآن تکرار شده است.


7-اسماعيل؛ اين کلمه غير عربي است و در زبان عبري «اسما» و «ئيل» به معناي بشنو، خدا بوده است. وي فرزند بزرگ ابراهيم است و مادرش هاجر ميباشد که در نوجواني ابراهيم او را به قربانگاه برد. اين کلمه 12بار در قرآن تکرار شده است که در آيه 54 سوره مريم اختلاف است که منظور از اسماعيل کيست.


8-اسماعيل بن حزقيل؛ طبق روايات و نظر عدهاي از مفسران، اسماعيل در آيه 54 سوره مريم اسماعيل بن حزقيل است که او را اسماعيل صادق الوعد لقب دادهاند. در روايتي که از امام صادق عليه السلام نقل شده ميفرمايد: اين اسماعيل، اسماعيل بن ابراهيم نيست. او پيامبري از پيامبران است.[4]


9-اسحاق؛ اين کلمه غير عربي است و غير منصرف ميباشد. وي فرزند دوم ابراهيم است که مادرش ساره ميباشد. بنياسرائيل از طريق يعقوب (فرزند اسحاق) به ابراهيم ميرسند. اين کلمه 15 بار در قرآن کريم تکرار شده است.


10-لوط؛ ظاهراً اين کلمه عربي است. وي در زمان حضرت ابراهيم ميزيست و با آن حضرت خويشاوند بود. وي پيامبر مردم شهر سدوم بود. مردم اين شهر به جهت عمل زشت همجنسبازي دچار زلزله شديد شده و نابود گشتند. اين کلمه 27 بار در قرآن کريم تکرار شده است



111 111 (1387/10/16 11:1:43)

سلام

حضرت ابراهيم و موسي و حضرت محمد "ص" فکر کنم چوپان بودن و زندگي خيلي ساده اي داشتن .

حضرت عيسي هم نجار بودن .

فکر کنم همگي زندگي ساده و بي آلايشي داشتن .

بازم تحقيق ميکنم و ميگم خدمتتون



ahura persia (1387/10/15 19:23:18)
در مورد زندگي شون کارشون قومشون ام بگين خوبه


111 111 (1387/10/15 8:27:45)

سلام

نام تمام پيامبران در قرآن ذکر نشده ولي تعدادي از آنها ذکر شده . از جمله :

حضرت محمد -ابراهيم ، اسحاق ، يعقوب-نوح-عيسي-موسي-ايوب-سليمان-هارون-اليسع-الياس-زکريا-يحيي و.....

اگر بازم يادم اومد ميگم



 1  
تمام حقوق برای سایت Tamoochin.com محفوظ است
©2024 Tamoochin.com | TCOM