تموچين محمدي

رتبه کاربر: مدیریت ارشد سایت
تعداد بحث های ایجاد شده: 501
امتیاز بحث های ایجاد شده: 1042

تعداد بازدید: 453
امتیاز بحث: 0

طرح هم کد در ۲۷ استان کشور اجرایی شد
1393/07/26

طرح هم کد شدن شهرهای استان های کشور، که قرار بود در دولت دهم پایان یابد، تا کنون ۲۷ استان را در بر گرفته است و ۴ استان دیگر نیز در برنامه یکسان سازی کدهای تلفن ثابت شهرهای خود هستند.

اما طرح «هم کد» یا یکسان سازی کد های تلفن شهری استان ها چیست ،  چه فوایدی دارد و در چه استانهایی ارائه می شود؟

این طرح برای یکسان شدن کد تلفن شهرهای یک استان اجرا می شود و در آن کدهای همه شهرهای استان به یک عدد سه رقمی (همراه با صفر) تبدیل می شود و برای تماس بین شهری درون یک استان دیگر نیازی به گرفتن کد آن شهر نیست. به عنوان مثال شماره های همه شهرهای استان مازندران به ۰۱۱ تبدیل شده و برای برقراری ارتباط بین تنکابن و ساری نیاز به گرفتن کد نیست.

وقتی کد یک استان یکسان می شود تلفن های مشترکان شهری و روستایی آن استان تغییر می کند و بنا به ساختار استان یا عددی به  ابتدای آن اضافه می شود یا بخشی از شماره تلفن عوض شده و عددی به  ابتدای شماره تلفن هر مشترک اضافه می شود مانند کاری که در سال ۸۳ در سطح شهر تهران انجام شد و اولین شماره هر تلفن از سمت چپ در ابتدا تکرار شد تا تلفن های این شهر ۸ رقمی شوند.

حالا این هم کد شدن چه سودی برای مشترکان دارد. اولین سودی که برای مشترکین دارد در هزینه های برقراری تماس است. تماس های درون یک استان هم کد برابر با دقیقه ای ۳۰ ریال ( معادل ۳ تومان) است. این طرح برای خانواده هایی که در شهرهای مختلف یک استان هستند یا شرکت ها و سازمان هایی که در شهرهای یک استان شعبه های زیادی دارند بسیار عالی است.

پیش از این هزینه تماس درون استانی از ۳۰ تا ۸۰ ریال در دقیقه بود. تعرفه تماس بین استانی مزیت بعدی این طرح است که بعد از اجرای این طرح نیز یکسان شده و دقیقه ای ۳۳۰ ریال شده است. تعرفه تماس از تلفن ثابت با تلفن همراه ۶۲۵ ریال است.

مزیت مشترک  وزارت ارتباطات، شرکت مخابرات و مشترکان کاهش کدهای بین شهری از ۹۹۰ کد به تنها ۳۱ کد استانی است. این کاهش تعداد کد هر چند که مردم را از سر درگمی و پیدا کردن کد شهرها و یا در پاسخگویی و شناخت تلفن مخاطبینی که با آنها تماس می گیرند کمک می کند اما از آن طرف کار توسعه دهندگان برنامه های موبایل را برای ساخت اپلیکیشن های شناسایی محل مخاطب کمی سخت می کند.

مزیت دیگر برای هم وطنان عزیزی که از شهرهای مرکز استان و یا دیگر شهرهای استان فاصله دارند است. این افراد دیگر برای دریافت خدمات لازم نیست به شهر مورد نظر بروند و یا از هزینه تماس نگرانی داشته باشند. به راحتی با برقراری تماس ارزان تر می توانند هزینه ها و تعداد رفت و آمدهای خود را کاهش دهند.

این طرح تا کنون در ۲۷ استان کشور اجرا شده است، که در جدول زیر کدهای این استان ها را می بینید.

هم کد سازی

استان های باقی مانده نیز بنا به اعلام شرکت ارتباطات زیر ساخت تا پایان سال از این قابلیت بهره مند می شوند.البته استان های چهارمحال و بختیاری و ایلام طبق برنامه در روزهای ۲۱ و ۲۸ آبان هم کد خواهند شد. زمان هم کد سازی استان های خراسان رضوی و یزد هنوز مشخص نشده است.


نظرات کاربران
ترتیب نظرات: جدیدترین به قدیمی ترین
تاکنون نظری ارسال نگردیده است
  
تمام حقوق برای سایت Tamoochin.com محفوظ است
©2024 Tamoochin.com | TCOM