تموچين محمدي

رتبه کاربر: مدیریت ارشد سایت
تعداد بحث های ایجاد شده: 501
امتیاز بحث های ایجاد شده: 1042

تعداد بازدید: 467
امتیاز بحث: 1

کدام یک بهتر است: مک یا ویندوز؟
1392/02/17

نبرد میان جنگاوران خشمگین مک و ویندوز برای چندین دهه ادامه دارد و تا به امروز هم هیچ یک از طرفین از مواضع خود کوتاه نیامده اند. امشب قصد داریم از منظر جالبی به تماشای دیدگاه های هر یک از طرفین این دعوای همیشگی بنشینیم. لایف هکر در حرکتی جالب نظرات هر دو گروه را جمع آوری کرده و به جمع بندی آنها پرداخته، که چرا هر کدام، یک پلتفرم را بر دیگری ترجیح می دهند؟

سخت افزار مک نسبت به آنچه در پایان دارید، بسیار گرانقیمت است

بسیاری بر این عقیده اند که قیمت مک به نسبت آنچه به دست می آورند، بسیار بالا است. اما برخی دیگر این قیمت گرانتر را با پشتیبانی رده بالاتر، کیفیت بهتر سخت افزار و منافع اکوسیستم اپل توجیه می کنند. خواه شما این نظرات را درست بدانید یا خیر، هنگامی به سراغ مشخصات فنی می رویم، سخت افزارهای مک با برخی محدودیت ها روبرو هستند. اگر شما یک دستگاه بخواهید که بتوانید هارد، رم یا هر چیز دیگر آن را ارتقاء دهید، باید ۲۴۹۹ دلار برای یک مک پرو پرداخت کنید. یکی از خوانندگان لایف هکر، محدودیت های موجود را این گونه توضیح می دهد:

مشکلی که با مک دارید، این است که تنها انتخاب های معدودی از نظر سخت افزاری به صورت رسمی مورد تایید هستند. برای مثال تنها تعداد معدودی GPU را در این میان خواهید یافت که آنها هم قیمت بسیار بالایی دارند. به بیان دیگر، باید یک تجربه بازی و گیم عالی را در ابزارهای مک فراموش کنید.
اگر هم به دنبال مدل ارزان تری از ابزارهای مک اپل باشید، کامپیوترهایی را خواهید یافت که امکان ارتقاء بسار کمتری خواهند داشت و تقریبا برای مقاصد بازی قابل استفاده نخواهند بود. هرچند برای کنار آمدن با این مشکل می توانید یک hackintosh قدرتمند برای خود سر هم کنید. با این کار هنوز از سیستم عامل OS X استفاده می کنید، اما سخت افزار بسیار قوی تری در اختیار دارید. و البته هزینه بسیار کمتری هم پرداخته اید. اما مشکل اینجا است که این سخت افزار به صورت رسمی از سوی اپل تایید نشده و شما علاوه بر نداشتن هیچ گونه پشتیبانی، از نظر تعمیرات، خدمات و سازگاری با سیستم هم دچار مشکل خواهید شد.

ویندوز نرم افزارهای بیشتری دارد

ویندوز تعداد فراوانی نرم افزار دارد. اگر فروشگاه برنامه های شان را نشانه ای از این امر بدانیم هم، باز برگ برنده از آن ویندزو است. ویندوز استور علی رغم سن کمش، بیش از ۵۰ هزار اپلیکیشن دارد. در حالی که مک اپ استور در پایان سال دوم خود تنها ۱۴ هزار اپلیکیشن دارد. البته با توجه به اینکه ویندوز استور، اپلیکیشن های تبلت را هم در خود جای داده، شاید این مقایسه چندان دقیق نباشد. همچنین کاربران مک می توانند بحث کیفیت در برابر کمیت را مطرح کنند. به هر صورت این کاملا بستگی به نظر اشخاص دارد. البته باید این موضوع را پذیرفت که ویندوز گزینه های بسیار بیشتری را برای اغلب اپلیکیشن های پرکاربرد، همچون پلیرهای موسیقی، ویدیو، مسنجرها، و دیگر ابزارهای پرکاربرد ارائه می دهد.


ویندوز انعطاف پذیری بسیار بیشتری دارد

اگر چه OS X (همچون همتای موبایلی اش) از فلسفه باغ محصور اپل رنج چندانی را متحمل نمی گردد، اما سخت است بتوانیم قبول کنیم مک ها از کامپیوترهای ویندوزی انعطاف پذیرترند. از نقطه نظر سخت افزاری، اغلب کامپیوترهای ویندوزی به شما اجازه می دهند هر قطعه ای را دوست دارید تعویض کنید، در صورتی که مک ها اینگونه نیستند. به طور کلی می توان گفت در ویندوز کاربران از هرچیزی بهره مند هستند و همه چیز به طور ویژه برای آنها ساخته شده است. در خصوص نرم افزار هم، اپل سازگاری خود با برنامه های قدیمی تر را بسیار سریعتر از ویندوز، از دست می دهد. یکی از کاربران در لایف هکر می گوید:

ویندوز تکیه گاه اصلی کامپیوترهای شخصی در تمام دنیا است. بیش از ۹۸ درصد ما با کامپیوترهای شخصی ویندوزی بزرگ شده ایم و در کارهای روزمره مان (در خانه یا محل کار) از آن بهره می بریم. ویندوز کاملا منعطف بوده و تقریبا همه چیز را اجرا می کند. از آخرین بازی های موجود در بازار تا قدیمی ترین برنامه های اداری تحت داس را در یک کامپیوتر می توانید استفاده کنید. می توانید یک کامپیوتر آماده ویندوزی را از صدها شرکت مشهور سراسر دنیا خریداری کنید، یا اینکه خودتان با توجه به نیازهای تان یک سیستم ویندوزی سر هم کنید. و این انعطاف همیشه با هزینه مناسب همراه بوده است.
و البته این قیمت مناسب، به طور حتم، با هزینه نگهداری بالاتر همراه خواهد بود.

مک ها ویروس های کمتری دارند و به نگهداری و تعمیر بسیار کمتری نیاز دارند

از سویی این استدلال مطرح می شود که کامپیوترهای مک ویروس ندارند. اگرچه اکنون اغلب کاربران می دانند این نظریه دیگر درست نیست. اما باز هم تعداد ویروس های موجود برای مک بسیار کمتر از ویندوز است و اغلب کاربران مک بدون استفاده از هیچ آنتی ویروس و برنامه امنیتی هم به راحتی از سیستم شان استفاده می کنند. اگر چه احتمالا اوضاع برای همیشه اینگونه نخواهد ماند و با توجه به مشکلات امنیتی پیش آمده، اپل نمی تواند خوشنامی خود را حفظ کند، اما اکنون می دانیم که ویرس ها بسیار کمتر هستند و OS X امنیت بسیار بهتری دارد. و از سوی دیگر، ویندوز از مشکلات امنیتی بسیار بیشتری رنج می برد:


نظرات کاربران
ترتیب نظرات: جدیدترین به قدیمی ترین
تاکنون نظری ارسال نگردیده است
  
تمام حقوق برای سایت Tamoochin.com محفوظ است
©2024 Tamoochin.com | TCOM