تموچين محمدي

رتبه کاربر: مدیریت ارشد سایت
تعداد بحث های ایجاد شده: 501
امتیاز بحث های ایجاد شده: 1042

تعداد بازدید: 394
امتیاز بحث: 2

بزرگ ترین دستاوردهای علمی ۲۰۱۲
1391/10/02

سال ۲۰۱۲ شاهد گام های روی به جلوی بزرگی در علم بودیم. سرعت پیشرفت علم زیاد است و هر سال هم بیشتر می شود. مشخص است که نمی توان به تمام دستاوردهای علمی سال پرداخت. اما اگر سری به ادامه مطلب بزنید با ۱۲ دستاورد و خبر علمی منتخب سال ۲۰۱۲ آشنا می شود.


فیزیکدان ها بوزون هیگز را یافتند

higgs_3_narenji.jpg

۳۰ سال مجادله و بحث بر سر وجود ذره خدا سرانجام در سال ۲۰۱۲ به نتیجه رسید. برای یافتن این ذره بیش از ۹ میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام شد و آنها معتقداند که این کشف علم فیزیک را برای همیشه متحول کرده است.

زندگی بدون تنفس

xlarge_narenji.jpg

این مایع در واقع محلولی است که حاوی ملکول های اکسیژن است که در یک غشای چربی بسته بندی شده اند. هر بسته تنها ۲ تا ۴ میکرومتر است و آنها درون یک مایع قابل تزریق قرار دارند. این مایع در عمل اکسیژنی را حمل می کند که سه تا چهار برابر اکسیژن درون خون ما است. اختراع آن سبب شد که بتوانیم به زندگی بدون تنفس کردن امیدوار باشیم.


کنجکاوی در مریخ

Curiosity-Rover-Illustration_narenji.jpg

ناسا سرانجام پیشرفته ترین ربات فضایی اش را به سلامت روی سیاره قرمز نشاند. همه امیدوارند که بررسی های مریخ نورد کنجکاوی اطلاعاتی در اختیار ما قرار بدهد که زمینه ساز ورود بشر به این سیاره شود. 


جزیره ای که ناپدید شد

island_narenji.jpg

روی نقشه گوگل جزیره ای کوچک به نام سندی در نزدیکی استرالیا وجود داشت. اما وقتی یک تیم از دانشگاه سیدنی برای دیدن جزیره رفت، معلوم شد که این جزیره وجود خارجی ندارد. مشخص نیست جزیره به اشتباه در نقشه گوگل ظاهر شده یا اینکه از دست محققان فرار کرده و به زیر آب رفته است.


اثبات ریاضی بیگ بنگ

readysteady_narenji.jpg

برخی دانشمندان معتقد اند که جهان از ابتدا وجود داشته و برخی دیگر نظریه «انفجار بزرگ» را درست می دانند. بر اساس نظریه بیگ بنگ، جهان از یک انفجار بزرگ به وجود آمده و یک نقطه شروع داشته است. شواهد علمی مختلفی هم برای این نظریه به دست آمده. امسال نتایج یک بررسی محاسباتی جدید منتشر شد که با جدیت وجود بیگ بنگ را اثبات می کند و حالا افراد زیادی با اطمینان می گویند: یک نقطه شروع برای جهان وجود داشته است.


تحقیقات برای سفر فضایی سریع تر از نور

warpspeed_narenji.jpg

بشر هنوز در سفرهای فضایی بسیار ابتدایی و عقب مانده عمل می کند. نسبت به وسعت این جهان بزرگ، ما فقط چند قدم کوچک از سیاره مان دور شده ایم. با فناوری های فعلی هم رسیدن به سیاره ها و کهکشان های دور عملا امکان پذیر نیست. بنابراین باید یک راه جدید پیدا کنیم.

اگر مجموعه استارترک را دیده باشید. متوجه راه حل جدید خواهید شد. اینجا به دنبال استفاده از فناوری به نام Warp Drive هستیم که با کمک آن بتوانیم سریع تر از سرعت نور سفر کنیم. در این روش یک حباب زمان-مکان دور سفینه فضایی به وجود می آید و سفینه را قادر می سازد با سرعتی سریع تر از نور از یک مکان به مکانی دیگر منتقل شود.

تا به حال‌ آن را در فیلم های تخیلی دیده ایم اما امسال ناسا شروع به تحقیقات عملی بیشتری روی آن کرده است. Warp Drive فقط یک تخیل نیست و از نظر قوانین فیزیک امکان پذیر است.


یک درمان جدید برای سرطان

miracle_narenji.jpg

یکی از واکسن های مشهور واکسن BCG است. این در واقع نام یک باکتری است که برای پیشگیری از بیماری سل به بدن تزریق میشود. اما کشف بزرگ دانشمندان این بود که این باکتری می تواند نقش های مهم دیگری را در بدن ما بازی کند. می توان از آن برای درمان انواع مختلف سرطان ها کمک گرفت و البته بیماری های دیگر مانند MS هم در لیست تحقیقات قرار گرفته است. با این حساب طی سال های آینده اسم این باکتری دوست داشتنی را بیشتر می شنویم.


نخستین سفینه فضایی خصوصی

spacex_narenji.jpg

وقت اش رسیده پروازهای فضایی توسط شرکت های خصوصی هم انجام بشود و امسال شاهد یک گام جدید بودیم که SpaceX نخستین پرواز فضایی یک شرکت خصوصی به ایستگاه فضایی شد. هرچند ناسا در این پرواز کمک های زیادی به آنها کرده بود.


یک گام به جلو برای اوتیسم

autism_narenji.jpg

فیلم مرد بارانی را دیده اید؟ در آن فیلم داستین هافمن نقش یک بیمار مبتلا به اوتیسم را بازی می کند. بیماری که علت آن تا به حال ناشناخته بود و با با رفتارهای ارتباطی، کلامی غیر طبیعی مشخص می‌شود. امسال سرانجام یک گام جدید در این بیماری برداشته شد و کشف شد که ارتباط ژنتیکی برای آن وجود دارد. محققان ژن های مختلفی را کشف کردند که در ارتباط با ابتلا به اوتیسم هستند.


سفر جیمز کمرون به عمیق ترین نقطه دریا

cameron_narenji.jpg

کارگردان مشهور فیلم های سینمایی چند سال روی ساخت زیردریایی ویژه ای کار کرده بود که به او اجازه داد سرانجام به عمیق ترین نقطه زمین سفر کند


ارتباط نزدیک سرطان و عفونت ها

avoidable_1_narenji.jpg

آمار سرطان روز به روز بیشتر می شود. فقط در سال ۲۰۰۸ حدود ۷.۵ میلیون نفر به خاطر سرطان جان خودشان را از دست داده اند. جالب است بدانید که برخی از سرطان ها کار باکتری ها و ویروس ها است. آنها نه تنها سبب عفونت و بیماری ما می شوند بلکه برخی از آنها سبب می شوند در آینده به سرطان مبتلا شویم. امسال مشخص شد که در واقع از هر ۶ مورد ابتلا به سرطان، یکی در نتیجه ابتلا به عفونت هایی بوده که قابل پیشگیری هستند.

در خط مقدم این موجودات خطرناک اینها قرار دارند: ویروس HPV، هلیکوباکتر پیلوری و ویروس های هپاتیت B و C . آنها را جدی بگیرید.


عمر طولانی تر با ملکول کروی

bucky_1_narenji.jpg

یک ملکول که از ۶۰ اتم کربن تشکیل شده که به شکل یک توپ فوتبال قرار گرفته اند. نامش فولرن باکمینستر است. قبلا نظریاتی وجود داشت که مصرف این ملکول می تواند روی سلامت تاثیر مثبت داشته باشد. یک تیم تحقیقاتی روی این موضوع کار کرد که اثر این ملکول روی موش های آزمایشگاهی چیست. نتیجه شگفت انگیز این بود که موش هایی که این ملکول را همراه با غذا مصرف کرده بودند دو برابر موش های گروه کنترل عمر کردند.

به نظر می رسد این ملکول سبب می شود میزان اکسیدان ها در سلول های موجود زنده به شدت کاهش پیدا کند و طول عمر آنها را به طور محسوسی افزایش دهد. البته هنوز برای خوردن قرص های فولرن باکمینستر زود است اما اگر کمی صبر کنید و تحقیقات بیشتری صورت بگیرد، احتمالا آنها را به عنوان قرص های افزایش طول عمر در بازار می بینیم.


نظرات کاربران
ترتیب نظرات: جدیدترین به قدیمی ترین
تاکنون نظری ارسال نگردیده است
  
تمام حقوق برای سایت Tamoochin.com محفوظ است
©2024 Tamoochin.com | TCOM