هوافضا
 
 
بيقرار باراني


تعداد بحث های ایجاد شده: 138
امتیاز بحث های ایجاد شده: 95

تعداد بازدید: 335
امتیاز بحث: 0

تصویری خارق العاده از چهره ی واقعی خورشید
1391/05/16

یک عکاس ستاره‌شناس آمریکایی با استفاده از تلسکوپ خورشیدی خود در خانه موفق به ثبت تصویر خارق‌العاده‌ای از سطح خورشید شده است.


به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این تصویر توسط آلان فرایدمن در روز هفت آوریل توسط یک دوربین Grasshopper CCD از حیاط پشتی خانه وی در نیویورک به ثبت رسیده است.

جزئیات سطح خورشید که در یک طول موج منتشر شده از هیدروژن آلفا(Ha) به نمایش در آمده، بافت پیچیده چهره واقعی این ستاره سوران را نشان می‌دهد.
 
هیدروژن یکی از رایج‌ترین عناصر موجود در خورشید است. سطح این ستاره و لایه بالایی یا نور کره و کروموسفر آن تنها مناطق خنک برای امکان وجود اتم هیدروژن هستند و تصویر هیدروژن آلفا به نمایش جزئیات خورشید در این لایه‌ها پرداخته است.

بافت خزمانند سطح خورشید توسط ساختارهایی موسوم به « سیخک‌» ایجاد شده است. این سیخکها به زبانه‌های پلاسمای بسیار داغ گفته می‌شود که از نورکره با سرعت 88 هزار کیلومتر در ساعت به بالا فوران پیدا می‌کنند. ارتفاع این سیخکها تا چهار هزار و 380 کیلومتر رسیده و حدود 100 هزار سیخک در هر زمان در چهره خورشید بوجود می‌آید.

 مناطق سیاه در نیمکره چپ همان مناطق خنکتر لکه‌های خورشیدی هستند که در آن میدانهای مغناطیسی از اعماق زمین به بالا آمده و جرقه‌های خورشیدی در اطراف این مناطق شکل می‌گیرند.
 
همچنین می‌توان برجستگی‌هایی را در حال جهش از سطح خورشید مشاهده کرد که ساختارهای تولید شده توسط میدانهای مغناطیسی بوده و به انتقال پلاسمای خورشیدی به ارتفاع دهها و شاید صدها هزار کیلومتر به بالا می‌پردازند.

نظرات کاربران
ترتیب نظرات: جدیدترین به قدیمی ترین
تاکنون نظری ارسال نگردیده است
  
تمام حقوق برای سایت Tamoochin.com محفوظ است
©2024 Tamoochin.com | TCOM