هوافضا
 
 
بيقرار باراني


تعداد بحث های ایجاد شده: 138
امتیاز بحث های ایجاد شده: 95

تعداد بازدید: 368
امتیاز بحث: 0

گوش جدید ناسا برای شنیدن علائم ضعیف کیهان
1391/05/16

ناسا موفق به ساخت یک تقویت کننده عالی شده که از فناوری‌های ابررسانایی فوق پیشرفته برای تقویت علائم ضعیف شنیده شده از فضا استفاده می‌کند.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این دستگاه یک گوش برای جهان خواهد بود که به محققان در بررسی ستاره‌ها، کهکشانها و سیاه‌چاله‌ها و همچنین جهان کوانتومی درون اتم کمک خواهد کرد.

محققان آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا و موسسه فناوری کالیفرنیا دست به ساخت یک گونه جدید تقویت‌کننده برای تقویت علائم الکتریکی زده‌اند.

تقویت کننده به دستگاهی گفته می‌شود که نیروی یک علامت ضعیف را افزایش می‌دهد. به گفته محققان، تقویت‌کننده نقش مهمی را در طیف وسیعی از سنجشهای علمی و به طور کلی در الکترونیک ایفا می‌کند.

یکی از ویژگی‌های مهم این تقویت‌کننده جدید، استفاده آن از ابررسانا است، موادی که به یک جریان الکتریکی اجازه می‌دهد با مقاومت صفر در دمای پائین جریان پیدا کند.

این محققان برای تقویت‌کننده خود از نیترید تیتانیوم و نیتریزد تیتانیوم نوبیوم استفاده کردند که از ویژگی‌های مناسب برای تقویت علامت ضعیف برخوردارند.

اگرچه این تقویت‌کننده از کاربردهای بالقوه بسیاری برخوردار بوده، دلیل ساخت این دستگاه، کمک به بررسی جهان است. این تیم برای تقویت علائم ریزموج این دستگاه را ساختند، اما طراحی جدید می‌تواند برای ساخت تقویت‌کننده‌هایی برای کمک به ستاره‌شناسان در مشاهده طیف وسیعی از طول موجها از امواج رادیویی تا پرتوهای ایکس مورد استفاده قرار گیرد.

این پژوهش در مجله Nature Physics منتشر شده است.

نظرات کاربران
ترتیب نظرات: جدیدترین به قدیمی ترین
تاکنون نظری ارسال نگردیده است
  
تمام حقوق برای سایت Tamoochin.com محفوظ است
©2024 Tamoochin.com | TCOM