... هســـتــــــــي ... UnIqUe

رتبه کاربر: کاربر افتخاری
تعداد بحث های ایجاد شده: 210
امتیاز بحث های ایجاد شده: 89

تعداد بازدید: 551
امتیاز بحث: 1

همه چیز درباره ژیان + عکس . . .!!!
1391/04/13

افکار نیوز - بسیاری از مجلات معتبر ۲CV را خودروی زیرکانه‌ای توصیف کرده‌اند که برای اولین بار توانسته سبک مینیمالیسم را در دنیای خودروسازی به نمایش بگذارد.
پیر میشلن کسی بود که با بر عهده گرفتن ریاست سیتروئن تلاش کرد تا مشابه الگوی فورد T را در فرانسه اجرا کند.

وی به دنبال خودرویی ارزان قیمت بود که تمام اقشار جامعه توانایی خرید آن را داشته باشند. وی حتی مدلی ابتدایی از آن چه که در ذهنش بود را نیز ساخت. هدف وی ساخت خودرویی با ۵۰ کیلوگرم وزن بود که بتواند تا ۵۰ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد و میانگین مصرف سوختش نیز حدود ۳ لیتر در صد کیلومتر باشد.

اما کار اصلی برای ساخت ۲CV در سال ۱۹۳۶ و به سرپرستی مهندسی به نام بولانگه آغاز شد.
وی سراغ مهندسانی رفت که در مدارس شبانه درس خوانده بودند و آنها را به خاطر تجربیات عملی بیشترشان بر فارغ التحصیلان دانشگاه ترجیح داد. وی واحدی تاسیس کرد که وظیفه داشت تمام قطعات را پیش از تولید انبوه وزن کنند و تا آن جا که ممکن است وزنشان را کاهش دهند. در سال ۱۹۳۷ نمونه اول این پروژه که به TPV (مخفف خودروی بسیار کوچک به فرانسوی) معروف بود ساخته شد و در همین سال بود که پیر میشلن در یک تصادف رانندگی کشته شد و بولانگه به ریاست سیتروئن رسید. دو سال بعد نمونه ی اصلی با انجام ۴۷ مورد بهینه سازی آماده شد و ۲۵۰ دستگاه از آنها تولید گشت.

زمانی که سیتروئن قصد داشت در موتورشو ۱۹۳۹ پاریس از مدل ۲CV رونمایی کند جنگ جهانی دوم به فرانسه نیز کشیده شد و برگزاری این نمایشگاه لغو گردید. بولانگه به دلیل مخالفتی که با نیروهای آلمانی داشت تحت تعقیب گشتاپو بود و مدیران شرکت تصمیم گرفتند تا پروژه TPV را از دید آلمانی‌ها مخفی کنند. آن ها نمونه‌های اولیه را به نقاط مختلف انتقال دادند و تعدادی از آن ها را نیز نابود کردند.
پس از پایان اشغال فرانسه مسئولان سیتروئن که TPV را بر اساس استفاده از آلومینیوم طراحی کرده بودند با مشکل بزرگی مواجه شدند: قیمت آلومینیوم افزایش زیادی پیدا کرده بود و استفاده از آن به صرفه نبود. آن ها به ناچار فولاد را جایگزین آن کردند و با توجه به افزایش وزن خودرو به ناچار تغییراتی را نیز در قوای محرکه آن انجام دادند ضمن آن که طراحی مجدد بدنه به برتونه واگذار شد و سیتروئن نیز کار بر روی سیستم تعلیق پنوماتیک خود را آغاز کرد.
بالاخره و پس از کش و قوس‌های فراوان در نمایشگاه سال ۱۹۴۸ سیتروئن از ۲CV رونمایی کرد. این خودرو هنوز استارت برقی نداشت و پس از رونمایی توسط نشریات خودرویی فرانسه شدیدا مورد انتقاد قرار گرفت و تا مدتی سوژه کمدیهای روز شد. اما زمانی که فروش ۲CV آغاز شد این خودرو طرفداران بسیاری پیدا کرد. لیست انتظار سه ساله این خودرو که بعدها به پنج سال افزایش یافت نشان دهنده توجه اقشار کم درآمد فرانسه به آن بود. تولید ۲CV از ۸۷۶ دستگاه در سال ۱۹۴۹ به ۶۱۹۰ دستگاه در سال بعد افزایش یافت و از انتهای سال ۱۹۵۱ سیتروئن کم کم نسبت به عرضه جهانی آن اقدام کرد.
در سال ۱۹۵۰ بولانگه در همان جاده ای که میشلن کشته شده بود بر اساس تصادف رانندگی فوت کرد. تولید CV۲ نیز تا پایان سال ۱۹۵۲ به بیش از ۲۱ هزار دستگاه رسید. سیتروئن گونه ون این خودرو را نیز روانه بازار کرد؛ ایده‌ای که چندین دهه بعد توسط فورد و واکسهال مورد تقلید قرار گرفت.
در سال های بعد رقبای ایتالیایی و فرانسوی سیتروئن از قبیل رنو و فیات جلو یکه تازی سیتروئن ایستادند و با تولید خودروهای کوچک به رقیبی برای سیتروئن تبدیل شدند. سیتروئن در پاسخ به این تغییرات در سال ۱۹۶۷ خودروی هاچ بکی را که بر پایه CV۲ شکل گرفته بود با نام دیان روانه بازار کرد. سیتروئن از سال ۶۰ به بعد موتور جدیدی به حجم ۶۰۲ سی‌سی را جایگزین موتور قبلی با ۴۲۵ سی‌سی حجم نمود. با شروع بحران های نفتی دهه هفتاد CV۲ دوباره بر سر زبان ها افتاد و محبوبیتی دو چندان پیدا کرد؛ ضمن آن که سیتروئن سعی نمود آن را به نوعی به خودرو محبوب جوانان نیز تبدیل کند.
سیتروئن در ابتدا بر فروش ۲CV در بازارهای داخلی تمرکز داشت اما از دهه پنجاه به بعد تصمیم گرفت تا بازار آن را گسترش دهد. از همین رو در سال ۱۹۵۳ سایت تولیدی خود را در انگلستان راه اندازی کرد اما به دلیل افزایش قیمت تمام شده خودرو فروش مناسبی را در این بازار تجربه نکرد و در نهایت هفت سال بعد مجبور به توقف تولید خود در این بازار شد. سیتروئن همچنین نمونه هایی را به بازار آمریکای شمالی فرستاد اما این نمونه‌ها که با ۹ اسب بخار قدرت نهایتا به سرعت ۶۴ کیلومتر بر ساعت دست می یافتند (بعدها گونه ی قویتر با حداکثر سرعت ۱۱۵ کیلومتر بر ساعت نیز عرضه شد) بر خلاف فولکس بیتل که برای اتوبان ها طراحی شده بود چندان مناسب آزادراه های بزرگ آمریکا نبودند و بنابر این صادرات آن ها به این کشور متوقف شد.
در ایران نیز سیتروئن نسبت به تولید این خودرو اقدام کرد و توانست به موفقیت خوبی دست یابد؛ خودرویی که برای هیچ کدام از ما ناشناخته نیست. CV۲ در شیلی و آرژانتین نیز تولید شد و به فروش خوبی دست یافت. در سال ۱۹۸۸ تولید سیتروئن در فرانسه متوقف شد و به پرتغال انتقال یافت و دو سال به بعد تولید این خودرو برای همیشه در این کشور به پایان رسید.
سیتروئن CV۲ خودرو محبوبی بود که بخش عمده موفقیتش را مرهون قیمت مناسب و زمان مناسب عرضه به بازار بود؛ به طور مثال قیمت این خودرو در سال ۱۹۵۰ نصف قیمت یک دستگاه فولکس بیتل بود که نشان می‌دهد تا چه میزان خودرو ارزان قیمتی بوده است.

 آپلود سنتر


نظرات کاربران
ترتیب نظرات: جدیدترین به قدیمی ترین
تاکنون نظری ارسال نگردیده است
  
تمام حقوق برای سایت Tamoochin.com محفوظ است
©2024 Tamoochin.com | TCOM