سي یتب


تعداد بحث های ایجاد شده: 16
امتیاز بحث های ایجاد شده: 12

تعداد بازدید: 1811
امتیاز بحث: 0

انواع خطوط اينترنت و انتقال اطلاعات
1387/08/09

بررسي و مقايسه انواع خطوط اينترنت و انتقال اطلاعات


نظرات کاربران
ترتیب نظرات: جدیدترین به قدیمی ترین
سي یتب (1387/08/09 17:47:47)

ISDN چيست

اساس طراحي تکنولوژي ISDN به اواسط دهه 80 ميلادي باز ميگردد که بر اساس يک شبکه کاملا ديجيتال پي ريزي شده است. در حقيقت تلاشي براي جايگزيني سيستم تلفني آنالوگ با ديجيتال بود که علاوه بر داده هاي صوتي، داده هاي ديجيتال را به خوبي پشتيباني کند. به اين معني که انتقال صوت در اين نوع شبکه ها به صورت ديجيتال مي باشد. در اين سيستم صوت ابتدا به داده ها ي ديجيتال تبديل شده و سپس انتقال مي يابد.
ISDN به دو شاخه اصلي تقسيم مي شود: N-ISDN و B-ISDN.

B-ISDN: Broadband ISDN
B-ISDN بر تکنولوژي ATM استوار است که شبکه اي با پهناي باند بالا براي انتقال داده مي باشد که اکثر BACKBONE هاي جهان از اين نوع شبکه براي انتقال داده استفاده مي کنند (از جمله شبکه ديتا ايران).


N-ISDN: Narrowband ISDN
نوع ديگر N-ISDN يا ISDN با پهناي باند پايين است که براي استفاده هاي شخصي طراحي شده است. درN-ISDN دو استاندارد مهم وجود دارد، BRI و PRI .

- نوع PRI براي ارتباط مراکز تلفن خصوصي (PBX)ها با مراکز تلفن محلي طراحي شده است. E1يکي از زير مجموعه هاي PRI است که امروزه استفاده زيادي دارد. E1 شامل سي کانال حامل (B-Channel) و يک کانال براي سيگنالينگ (D-Channel) ميباشد که هر کدام 64Kbps پهناي باند دارند. بعد از سال 94 ميلادي و با توجه به گسترش اينترنت، از PRI ISDN ها براي ارتباط ISP ها با شبکه PSTN استفاده شد که باعث بالا رفتن تقاضا براي اين سرويس شد. همچنانکه در ايران نيز ISP هايي که خدمات خود را با خطوط E1 ارايه مي کنند روز به روز در حال گسترش است.

- نوع ديگر BRI است( نوعي که در کيش از آن استفاده شده) که براي کاربران نهايي طراحي شده است. اين استاندارد دو کانال حامل (B-Channel) با پهناي باند 64Kbps و يک کانال براي سيگنالينگ (D-Channel) با پهناي باند 16kbps را در اختيار مشترک قرار مي دهد. اين پهناي باند در اواسط دهه 80 ميلادي که اينترنت کاربران مخصوصي داشت و سرويسهاي امروزي همچون HTTP، MultiMedia، Voip و... به وجود نيامده بود، مورد نياز نبود همچنين براي مشترکين عادي تلفن نيز وجود يک ارتباط کاملا ديجيتال چندان تفاوتي با سيستمهاي آنالوگ فعلي نداشت و به همين جهت صرف هزينه هاي اضافي براي اين سرويس از سوي کاربران بي دليل بود و به همين جهت اين تکنولوژي استقبال چنداني نشد. تنها در اوايل دهه 90 بود که براي مدت کوتاهي مشترکين ISDN افزايش يافتند.

پس از سال 95 نيز با وجود تکنولوژيهايي با سرعتهاي بسيار بالاتر مانند ADSL که سرعتي حدود 10Mb/s براي دريافت و 1Mb/s را براي ارسال با هزينه کمتر از ISDN در اختيار مشترکين قرار ميدهد، انتخاب ISDN از سوي کاربران عاقلانه نبود.
در حقيقت مي توان گفت که BRI ISDN تکنولوژي بود که در زماني به وجود آمد که نيازي به آن نبود و زماني که به آن نياز احساس مي شد، با تکنولوژيهاي جديد تري که سرعت بالاتر و قيمت بيشتر داشتند جايگزين شده بود.
 
 
بررسي اختلاف بين قابليتهاي ارسال (B-Channel) و مودم هاي آنالوگ :
يک مودم بسيار عالي مي تواند با سرعت 4.14Kb/s اطلاعات صوتي را انتقال دهد و 56Kb/s بطور مقطعي دريافت کند. در حالي که ISDN مي تواند اطلاعات را با سرعت 64Kb/s منتقل کند و اگر دو کانال بطور همزمان استفاده شوند، سرعت انتقال به دو برابر يعني 128Kb/s خواهد رسيد. قابليت (D-Channel)، برابر16Kb/s است که در نتيجه مي توان به سرعت 144Kb/s دسترسي پيدا کرد. بنابراين 10 برابر سريعتر از يک مودم پيشرفته عمل مي کند. عملکرد اين کانال ها مستقل است يعني مي توان دو مکالمه يا دو اطلاعات و يا يک مکالمه و يک اطلاعات را بطور همزمان از مقصد هاي مختلف دريافت نمود.
با استفاده از (D-Channel) مي توان از خط سوم براي انتقال اطلاعات کوچک و يا کارت اعتباري استفاده نمود.


امکاناتي که خطوط ISDN براي مشترکين فراهم مي آورد :
ISDN سرعت بالاتري را براي انتقال اطلاعات فراهم نموده است.اگر شما براي انتقال فايلها از مودم استفاده مي کنيد و يا در حال استفاده ار اينترنت هستيد، محدوديت قابل قبول يک مودم آنالوگ را شناخته ايد و با استفاده از خطوط ISDN بطور عمده اي کارايي شما افزايش پيدا مي کند.

ISDN مي تواند يک صداي ديجيتال واضح کريستالي را برايتان فراهم نمايد.حتي اگر هنوز يکي ا


سي یتب (1387/08/09 17:45:0)

سرويس هدايت يا جابجايي پيام:
اين سرويس كاربران را قادر مي‌سازد تا پيامها را با يكديگر مبادله كنند. همچنين از تنوع خاصي برخوردار مي‌باشد كه با استفاده از اجزاء و عوامل تشكيل دهنده آنها و همكاري اين عناصر عمليات انتقال پيام انجام مي شود.

سرويس تله تكست:
سرويسي است كه كاربران را قادر مي‌سازد تا بتوانند اطلا‌عات را به صورت نوشتاري با يكديگر مبادله كنند. در اين سرويس عنصر اساسي ((صفحه)) مي‌باشد و به عنوان كوچكترين واحد مربوط به يك متن در نظر گرفته مي‌شود. يكي از خصوصيات مهم اين سرويس آن است كه قابليت سازگاري را بين همه ترمينالهايي كه از اين سرويس استفاده مي‌كنند‚ فراهم مي‌سازد. يك ترمينال تله تكست بايد قادر باشد پيامهاي دريافت شده را چاپ كند و يا اينكه نمايش دهد. همچنين بايد بتواند كاركترهاي الفبايي‚ عددي و گرافيكي را ارسال ‚ دريافت و ذخيره سازد. به همين منظور ترمينال تله تكست بايستي داراي حافظه بوده و امكان انجام عمليات تمام اتوماتيك را داشته باشد. انتقال تله تكست مي تواند توسط شبكه هاي اطلا‌عاتي با سوئيچ مداري (CSDN)‚ سوئيچ پاكتي (PSDN) و يا شبكه هاي تلفن عمومي انجام پذيرد.

سرويس ويدئو تكست:
اين سرويس به افراد امكان مي‌دهد تا اطلا‌عات مورد نياز خود را روي صفحه نمايش خويش ملا‌حظه كنند. اين اطلا‌عات از تنوع خاصي برخوردار مي باشد و نمونه هايي از آنها شامل خبر‚ نمودار‚ وضع هوا‚ اخبار ورزشي و غيره مي باشد.

سرويس ويدئو تكست شامل خصوصيات زير مي باشد:
O اطلا‌عات معمولا‌ به صورت الفبايي و يا تصويري است.
O اطلا‌عات در يك ديتابيس ذخيره مي شود.
O تبادل اطلا‌عات بين ديتا بيس ها و كاربران از طريق شبكه هاي ارتباطي انجام مي‌شود.
O دستيابي به سرويس در كنترل مستقيم يا غير مستقيم كاربران مي باشد.
O به آساني در شبكه هاي عمومي پياده سازي مي شود.
O امكان ايجاد ديتابيس‚ مديريت و نگهداري ديتا را فراهم مي سازد.
O اين سرويس تسهيلا‌تي را بر اي كاربران جهت ايجاد و تغيير اطلا‌عات موجود در ديتابيس ها فراهم مي‌كند.

فاكسيمايل:
فاكسيمايل يك روش الكترونيكي براي ارسال تصاوير‚ مطالب چاپ شده و در فرهنگ لغت فارسي به معناي نمابر يا پست تصويري شناخته شده است. از نظر فني فاكسيمايل‚ نوعي فن آوري است كه توسط آن و با به كارگيري سيستم هاي مخابراتي و امواج مايكروويو‚ اسناد‚ متون و تصاوير به روش انتقال الكترونيكي ارسال مي‌شود. در واقع طرز كار دستگاه مانند ماشين كپي كننده است كه نسخه اصلي حاوي اطلا‌عات چاپي يا تصويري را مي‌گيرد و نمونه آن را بر كاغذ ديگري در منطقه گيرنده در مكاني دورتر كپي مي‌كند.



سي یتب (1387/08/09 17:42:38)

سرويسهاي Void و PSTN

 ارتباطات يکي از نيازهاي حياتي بشريت است و انسان همواره به دنبال ابداع فن آوري هايي بوده است که بتواند با استفاده از آنان با ساير همنوعان خود ارتباط برقرار نمايد. در گذشته اي نه چندان دور که انسان استفاده از اينترنت را تجربه نکرده بود، ارتباطات محاوره اي صرفا از طريق تلفن و به کمک خطوط PSTN     برگرفته از Network Telephone Switcheb Pudlic انجام مي گرديد. در سيستم فوق، سيگنال هاي صوتي آنالوگ با استفاده از کابل هاي مسي حمل و مبادله داده خصوصا در مسافت هاي طولاني گرانقيمت و ارتباطات دوسويه ويديويي رويايي بيش نبود (در آن زمان صرفا از تلويزيون استفاده مي گرديد که يک رسانه يک سويه محسوب مي شد.) در ساليان اخير ما شاهد اتفاقات جالبي بوده ايم که هر يک به سهم خود تاثيري غيرقابل انکار در حيات بشريت داشته اند. ابداع کامپيوترهاي شخصي، فن آوري هاي جديد ارتباطي نظير تلفن هاي سلولي و نهايتا اينترنت نمونه هايي در اين زمينه مي باشند که باعث شده است انسان بتواند با استفاده از سرويس هاي جديدي نظير نامه الکترونيکي، چت و مواردي  ديگر با ساير افراد ارتباط برقرار نمايد.    در حال حاضر مي توانيم نظاره گر يک انقلاب واقعي در عرصه ارتباطات باشيم. هر شخص با استفاده از کامپيوتر و اينترنت مي تواند با ساير افراد مورد علاقه خود ارتباط برقرار نموده، داده اي را مبادله و يا از طريق امکانات نرم افزاري موجود با يکديگر گفتگو نمايند. ما نمي دانيم دقيقا در آينده چه اتفاقي خواهد افتاد ولي اين را مي دانيم که کامپيوتر داراي نقشي محوري و اساسي در اين رابطه خواهد بود. اينترنت با سرعت بالا در همه جا استفاده خواهد شد و مردم با يکديگر به صورت صوتي و تصويري ارتباط برقرار خواهند نمود. به هرحال، رشد بي سابقه اينترنت در ساليان اخير اين نويد را مي دهد که بتوان از زيرساخت موجود به عنوان يک گزينه مطلوب به منظور ارتباطات استفاده نمود.   
VOIP  چيست ؟  
 VOIP برگرفته ازprotocol internet over Voice    است که با نامIP     تلفني نيز از آن ياد مي شود و امکان استفاده از اينترنت به منظور مکالمات تلفني را فراهم مي نمايد. در مقابل استفاده از خطوط تلفن سنتي،  VoIP  از فن آوري ديجيتال استفاده مي نمايد و نيازمند يک اتصالdroabdanb     نظيرDSL    است. هم اينک شرکت هاي متعددي سرويس فوق را در اختيار علاقه مندان قرار مي دهند. در واقع، با استفاده از فن آوري  VoIP  صداي انسان توسط بسته هاي اطلاعاتيIP    و از طريق اينترنت ارسال مي گردد. VoIP مي تواند به منظور تامين خواسته فوق از سخت افزارهاي شتاب دهنده استفاده کند. متداولترين کاربردVoIP     براي موارد شخصي و استفاده در منازل، سرويس هاي تلفني مبتني بر اينترنت است که با محوريت يک سوييچ تلفن انجام مي شود. با استفاده از فن آوري فوق، استفاده کنندگان مي توانند همچنان داراي يک شماره تلفن باشند. در چنين مواردي ممکن است از يک آداپتور نيز استفاده گردد. آداپتور فوق اين امکان را دراختيار استفاده کننده قرارخواهد داد تا بتوانند از يک تلفن معمولي نيز استفاده نمايند.    در زمان استفاده از سرويس فوق، مخاطب شما متوجه اين موضوع نخواهد شد که شما از فن آوري VoIP   استفاده مي کنيد و قادر به تشخيص دقيق تفاوت سرويس فوق نسبت به يک تلفن سنتي نمي باشد.
اساس کارVOIP  
در گذشته اي نه چندان دور، پيشگامان عرصه هاي علمي به اين نتيجه رسيدند که مي توان يک سيگنال را به صورت ديجيتال و در يک مسافت طولاني ارسال نمود. بدين منظور مي بايست قبل از ارسال سيگنال، آن را با استفاده از يک مبدل آنالوگ به ديجيتال  (ADC) ، آن را به ديجيتال تبديل کرد  و سپس آن را ارسال نمود و در نقطه پاياني انتقال، با استفاده از يک مبدل ديجيتال به آنالوگ (DAC)  مجددا آن را به آنالوگ تبديل نمود. فن آوري VoIP   نظير آنچه اشاره گرديد کار مي کند. در ابتدا، صداي ديجيتال شده در بسته هاي اطلاعاتي قرار مي گيرد و پس از ارسال در مقصد مجددا به صوت تبديل مي گردد. با ذخيره اطلاعات به فرمت ديجيتال مي توان بر روي آنان کنترل بهتري را اعمال نمود. مثلا مي توان آنان را فشرده، مسير آنان را تعيين و يا آنان را به يک فرمت جديد ديگر تبديل نمود.    شبکه هاي مبتني  بر پروتکلTCP&



سي یتب (1387/08/09 17:38:42)

تکنولوژي ADSL
ADSL برقراري ارتباط پرسرعت با ابنترنت را مهيا نموده بطوريکه با استفاده از خط تلفن موجود در منزل يا محل کار (بدون اينکه خط تلفن مذبور اشغال گردد) امکان ارتباط دائم و پر سرعت را به شماارائه مي نمايد. خط تلفن موجود نه تنها براي استفاده امور تلفن عادي، بلکه به طور همزمان جهت برقراري ارتباط دائم و پر سرعت بدون هزينه پالس تلفن استفاده مي گردد.

ارتباط ADSL ، ارتباطي ارزان و مناسب جهت برقراري ارتباط شبکه بين دفاتر، شعبات موسسات و مراکز دولتي و خصوصي مي باشد.

 

مزاياي استفاده از اينترنت پرسرعت ADSL:

      - استفاده همزمان از اينترنت پرسرعت و تلفن بدون اشغالي خط

      - اتصال دائم به اينترنت بدون قطعي

      - سرعت حداقل 14 برابر اينترنت Dialup

      - بدون هزينه اضافي مخابرات جهت خط تلفن



سي یتب (1387/08/09 17:36:21)

خطوط پرسرعت اينترنتي DSL: Digital Subscriber Line
 


براي اتصال به اينترنت از روش هاي متفاوتي استفاده مي گردد. استفاده از مودم معمولي ، مودم کابلي ، شبکه محلي و يا خطوط پرسرعت اينترنتي  DSL نمونه هائي از روش هاي موجود براي اتصال به اينترنت مي باشند.  DSL: Digital Subscriber Line يک اتصال با سرعت بالا را با استفاده از کابل هاي معمولي تلفن براي کاربران اينترنت فراهم مي نمايد. از  مزاياي DSL  در زمان اتصال به اينترنت ، امکان استفاده از خط تلفن براي تماس هاي مورد نظر همچنان وجود خواهد داشت . ? سرعت بمراتب بالاتر از مودم هاي معمولي است. نياز به کابل کشي جديد نبوده و همچنان مي توان از خطوط تلفن موجود استفاده کرد. ? شرکت ارائه دهنده DSL ، مودم مورد نظر را در زمان نصب خط فوق در اختيار مشترک قرار خواهد داد.


مزاياي خطوط DSL:


در زمان اتصال به اينترنت ، امکان استفاده از خط تلفن براي تماس هاي مورد نظر همچنان وجود خواهد داشت .


? سرعت بمراتب بالاتر از مودم هاي معمولي است ( ?/? مگابايت )


? نياز به کابل کشي جديد نبوده و همچنان مي توان از خطوط تلفن موجود استفاده کرد



 1  
تمام حقوق برای سایت Tamoochin.com محفوظ است
©2024 Tamoochin.com | TCOM