تموچين محمدي

رتبه کاربر: مدیریت ارشد سایت
تعداد بحث های ایجاد شده: 501
امتیاز بحث های ایجاد شده: 1042

تعداد بازدید: 572
امتیاز بحث: 12

بررسي تمدن کنوني کشورها
1387/08/06

در اين بحث به بررسي کشورهاي جهان از جهات مختلف مي پردازيم...

نظرات کاربران
ترتیب نظرات: جدیدترین به قدیمی ترین
تموچين محمدي (1388/02/02 18:53:23)

بريتانيا


اطلاعات کلي:

  • جمعيت: 61 ميليون نفر
  • پايتخت: لندن
  • مساحت: 242,514 کيلومتر مربع
  • زبان اصلي: انگليسي
  • دين اصلي: مسيحيت
  • طول عمر: 77 سال (مردان)، 82 سال (زنان)
  • واحد پول: 1 پوند = 100 پنس 
  • عمده صادرات: توليدات کارخانه اي، محصولات شيميايي ، محصولات غذايي
  • درآمد متوسط ساليانه مردم: 42740 دلار آمريکا
  • دامنه اينترنتي: .uk
  • کد تلفن: +44
  • مردم - جمعيت شناسي
    بريتانياي كبير مركب از ولز، اسكاتلند و جزاير شمالي و انگليس است. حدود چهار پنجم جمعيت بريتانيا در انگلستان زندگي مي كنند. بعد از پايان جنگ جهاني دوم آمار مهاجرت به اين كشور به ميزان قابل توجهي افزايش يافت. اكثر اين مهاجران از سرزمين هاي تحت سلطه ي انگلستان نظير آفريقا، هندوستان، پاكستان و ديگر قسمتهاي آسيا به اين كشور وارد مي شوند. انگلستان در وفق دادن گروههاي ساكن در كشور بسيار موفق بوده است ولي تنش هاي سياسي موجود در بعضي مناطق اين آرامش را تحت الشعاع قرار مي دهد. 
     
    مردم - زبان
    زبان رسمي اين كشور انگليسي است كه در نقاط مختلف با لهجه هاي متفاوتي ادعا مي شود. در انگليس به دليل رقم بالاي مهاجران زباني هاي محاوره اي زيادي در بين افراد وجود دارد. 
     
    مردم - دين
    در سال 1533 در زمان حكومت هنري هشتم انگلستان از كليساهاي كاتوليك جدا شد و كليساي Anglican كليساي رسمي كشور شد.
    به هر حال پادشاه رئيس كشور است و كليساهاي انگليس ديگر هيچ قدرت سياسي ندارند.

    اكثر جمعيت انگلستان را پيروان همين كليسا تشكيل مي دهند ولي عده بسيار كمي از آنان به كليسا مي روند. كاتوليك ها بزرگترين گروه اقليت اين كشور هستند ولي در شهرهاي اين كشور گروه هايي از مسلمانان يهوديان و هندوها هم زندگي مي كنند.

    جامعه انگلستان يك جامعه بي دين است و آموزش هاي ديني مدارس بسيار كلي است و محدود به مسيحيت نمي شود. 
     
    آداب و رسوم - ازدواج و خانواده
    ازدواج كردن براي افراد زير 16 سال غير قانوني تلقي مي شود و اكثر افراد در 25 تا 30 سالگي ازدواج مي كنند. آمار ازدواج روز به روز كاهش مي يابد و سن ازدواج رو به افزايش است. آمار اطلاعات نيز به همين نسبت افزايش يافته است. در سالهاي اخير اكثر زوجها قبل و يا به جاي ازدواج رسمي با هم زندگي مي كنند. خانواده هاي انگليسي كم جمعيت هستند و هرخانواده معمولاً يك يا دو فرزند دارد، زنان رقبت كمتري به بچه دار شدن نشان مي دهند و ترجيح مي دهند در سنين بالاتر مادر شوند. طي سه دهه اخير تعداد زناني كه در خارج از منزل كار مي كنند افزايش قابل توجهي يافته است.
    از اوايل دهه 1980 شكاف طبقاتي ميان قشر فقير و غني جامعه انگلستان عميق تر شد مردم طبقه متوسط بزرگترين گروه جامعه انگلستان را تشكيل مي دهند، در انگلستان حدود دو سوم مردم صاحب خانه هستند. 
     
    آداب و رسوم - خورد و خوراک 
    از دهه 1960 به بعد شيوه هاي غذايي انگليسي ها دستخوش تغييرات فرواني شده است و مردم اين كشور به خوردن غذاهاي اروپايي و آسيايي علاقه بيشتري نشان مي دهند.غذاهاي سنتي مثل گوشت گوساله جاي خود را به ماكاراني و پيتزا داده اند و غذاهاي سرد و آماده علاقمندان بيشتري پيدا كرده اند تا جايي كه فروش همبرگر ركورد فروش ماهي و چيپس معروف انگلستان را شكسته است. يكي از غذاهاي معروف و سنتي انگلستان، «پورينك يوركشاير» ناميده مي شود. اين غذا با نوعي خمير تهيه مي شود.
    مردم انگلستان روزانه سه وعده غذا مي خورند. صبحانه انگليسي ها معمولاً متشكل از سوسيس، گوجه فرنگي، قارچ، تخم مرغ و نان تست است و اكثر مردم در اين وعده از غذاهاي پخته استفاده مي كنند. ولي وعده اصلي غذا، شام يا ناهار است . (مردم طبقه وسط غذاي عصرانه را «چاي» مي نامند). 
     
    آداب و رسوم - روابط اجتماعي 
    انگليسي ها در مواقع برخورد با يكديگر “How do you do” (به معناي چه كار مي كنيد؟) يا “Pleased to meet you” به معناي



    تموچين محمدي (1387/09/22 0:0:43)

    جمهوري خلق چين


     



    اطلاعات کلي:
  • جمعيت: 1.33 بيليون نفر
  • پايتخت: پکن
  • مساحت: 9.6 ميليون کيلومتر مربع
  • زبان اصلي: چيني ماندارين 
  • دين اصلي: بودايسم، مسيحيت، اسلام
  • طول عمر: 71 سال (مردان)، 75 سال (زنان)
  • واحد پول: 1 يوان =  10 جيائو =  100 فن
  • عمده صادرات: توليدات کارخانه اي نظير پارچه، جامه، لوازم ، تجهيزات الکترونيکي و سلاح 
  • درآمد متوسط ساليانه مردم: 2360 دلار آمريکا
  • دامنه اينترنتي: .cn
  • کد تلفن: +86

    مردم - جمعيت شناسي

    كشور چين داراي يكي از قديمترين تمدن هاي پيوسته است. آثار انساني باقيمانده و يافت شده درچين قدمتي حدود 460 هزار سال دارند. برنج يكي از محصولاتي است كه در غرب چين حدود5500 سال قبل از ميلاد مسيح رشد داشته است و سپس حدود500 سال بعد از آغاز رويش آن يك جامعه ي فرهنگي در دره هايي به نام Huang He تشكيل شده است.
    امروزه جمعيت چين يكي از عظيم ترين و بزرگترين جمعيت كشورهاي دنيا را شامل مي شود كه به طور تخمين حدود 33/1 بيليون نفر در سال 2007 برآورد شده است. به منظور كاهش رشد جمعيت در اين كشور، دولت چين محدوديت داشتن بيش از 1فرزند را براي تمام خانواده ها در نظر گرفته است. اين قانون تنها شامل اكثريت جمعيت كشور چين مي شود. مطمئناً يك گروه مشخص كه اقليت را تشكيل مي دهند ازآن مستثني هستند. در برخي شرايط خانواده هايي كه در مناطق روستايي زندگي مي كنند، مجاز به داشتن فرزند دوم نيز هستند كه البته تنها پس از گذشت چندين سال از تولد فرزند اولشان اين امر ممكن خواهد بود.

    قوم ها و نژادهايي همچون Tujia, Bia, Yao, Korean, Yi, Miao, Uygur, Mongolian, Hui, Zhuag و Hani نيز جزو 55 گروه اقليت به شمار مي روند كه از قانون فوق مستثني هستند. ميانگين حجم جمعيت برابربا 129 نفر در هر كيلومتر مربع (335 نفر در هر مايل مربع) مي باشد. ليكن در برخي مناطق غربي مقدار دقيق آن بسيار بيشتر از 150/1 در هر كيلومتر مربع و يا 979/2 در هر مايل مربع مي باشد.

    مردم - زبان
    زبان ملي و استاندارد چين به نام Putonghua كه بر پايه همه Mandarin (ماموران عاليرتبه در چين قديم) استوار است، زبان رسمي اين كشور بوده و توسط اكثريت افراد جمعيت آن صحبت مي شود. اين گروه شامل Fukienese, Cantonese و Hakka در جنوب چين هستند به علاوه ساير گروها كه اقليت خواهند بود، هر كدام زبان و لهجه خاص خود را دارند.
    زبان چين بر پايه كاراكترها نوشته مي شود. با وجود بيش از 50 هزار كاراكتر، تا حدود 8000 كاراكتر در حال حاضر به كار مي روند. تنها براي خواندن يك روزنامه نياز به شناخت 3 تا 4 هزار كاراكتر خواهد بود. الفباي لاتين (Romanized) به نام Pinyin در مدارس براي كمك به آموزش و تدريس زبان چيني و نيز براي روابط بين المللي به كار مي رود.

    مردم - دين
    با وجود اينكه دولت كمونيستي چين به ترويج و تبليغ كفر مشغول است،افراد با مرزها و حدود مشخص به پرورش عقايد و باورهاي مذهبي خود مي پردازند. بودايي ها، تائوئيسم ها، مسلمانان و مسيحيون هر كدام به ترويج و تبليغ دين خود مشغولند و معابد، مساجد و كليساها به روي عموم باز هستند با وجود اينكه دولت به مذاهب مختلف اجازه برقراري جلسات ،پرستش و تبليغ و ترويج دينشان را داده است،فعاليت اين گروهها را با دقت زير نظر داشته و كنترل مي كند. هر گونه فعاليت غير مجاز، عواقبي همچون زنداني شدن و يا ساير محدوديت ها و مجازات ها را به دنبال خواهد داشت.

    آداب و رسوم - ازدواج و خانواده
    در طول تاريخ ،وفاداري نسبت به خانواده و تكيه بر اصل و نسب و دودمان خانوادگي همواره در چين مهم و مورد توجه بوده است . سياست هاي كنترل جمعيت دولت مبني بر محدود كردن خانواده ها به داشتن تنها يك فرزند از اوايل سالهاي 1980 رواج داشته و اعمال شده است . به منظور كمك به موفق شدن برنامه هاي كنترل جمعيت، افراد جوان در اين كشور تشويق مي شوند كه براي ازدواج عجله نكرده و صبر داشته باشند. در حقيقت، دانشج



  • تموچين محمدي (1387/09/20 14:25:25)

    ايالات متحده آمريکا


    اطلاعات کلي:

  • جمعيت: 305.8 ميليون نفر
  • پايتخت: واشنگتون دي سي
  • مساحت: 9.8 ميليون کيلومتر مربع
  • زبان اصلي: انگليسي
  • دين اصلي: مسيحيت
  • طول عمر: 76 سال (مردان)، 81 سال (زنان)
  • واحد پول: 1 دلار آمريکا =  100 سنت
  • عمده صادرات: تجهيزات و ماشين آلات رايانه اي، خودرو، مواد  شيميايي، محصولات غذايي و دام، تجهيرات نظامي و هواپيما
  • درآمد متوسط ساليانه مردم: 46040 دلار آمريکا
  • دامنه اينترنتي: .us
  • کد تلفن: +1
  •  مردم - جمعيت شناسي
    در جامعه آمريكا ساكنان شامل نژادهاي مختلفي از مردم هستند، حدود چهار پنجم از جمعيت آمريكا را سفيد پوستان شامل مردم اروپا،آسياي جنوب غربي و اسپانيا تشكيل مي دهند. گروههاي ديگر شامل آمريكايي – آفريقايي ها كه يك دهم جمعيت آمريكا را تشكيل مي دهند و اقليت هاي كوچكتر آسيايي و آمريكايي هاي بومي هستند. آمريكايي ها اسپانيايي كه اغلب ترجيح مي دهند «لاتينو» يا با نام كشورشان مثل كلمبيايي يا مكزيكي خوانده شوند يك دهم جمعيت آمريكا را تشكيل مي دهند. اين گروه و نژادهاي آسيايي بزرگترين اقليت آمريكايي هستند و جمعيت آنها روز به روز در حال افزايش است. بعنوان مثال طي سالهاي 1980 تا 1998 جمعيت اسپانيايي هاي مقيم آمريكا دو برابر شد. آمار رسمي هيچ ايده خاصي در مورد مهاجرت هاي غير قانوني به اين كشور به دست نمي دهند، لازم به ذكر است كه اكثر مهاجران غير قانوني از مكزيك وارد اين كشور شده اند.

    اختلاط و پراكندگي نژادهاي مختلف در اين كشور از جايي به جاي ديگر متفاوت است؛ بعنوان مثال نيمي از جمعيت كاليفرنيا سفيدپوستان غير اسپانيايي و تقريباً كل جميعت نيوهمپشاير سفيد پوست هستند. ايالات هايي كه بيشترين تعداد اسپانيايي ها را در خود جاي داده اند بيشتر در نواحي غربي و جنوب غربي و ايالت هايي كه آفريقايي هاي زيادي در آن ساكنند در جنوب شرقي واقعند. بيش از نيمي از ساكنان هاوايي را آسيايي و پلينزي ها تشكيل مي دهند.

    به طور كلي اكثر جمعيت سفيد پوست آمريكا در مناطق حومه ساكنند و اقوام و گروه هاي نژادي ديگر در شهرها اقامت دارند.

    552 گروه بومي آمريكايي به طور رسمي به ثبت رسيده اند كه حدود 285 گروه آن ساكن آلاسكا هستند و از زمين هاي اختصاصي برخوردارند، اين زمين ها بيش از 20 ميليون هكتار وسعت دارند. قدرت سياسي اكثر اين گروه ها از طرف دولت رسمي شناخته مي شود.

    در سال 1998 ميانگين زمين براي جمعيت حدود 28 نفر در هر كيلومتر مربع بوده است كه 77 درصد از آن در مناطق شهري ساكن بوده اند.

    كاليفرنيا و پس از آن نيويورك و تگزاس پرجمعيت ترين ايالت هاي آمريكا هستند. ايالت هاي مونتانا، دلاور، داكوتاي جنوبي، آلاسكا، داكوتاي شمالي، ورمونت همگي جمعيتي كمتر از 1 ميليون نفر دارند.

    مردم - زبان
    زبان رسمي اين كشور انگليسي است. انگليسي آمريكايي گاهي از نظر تلفظ، شيوه هاي نگارشي و به ندرت در معنا با انگليسي انگلستان تفاوتهايي دارد. بعنوان مثال lift انگليسي كه به معناي آسانسور است در آمريكايي به elevater معروف است. به طور كلي زبان محاوره اي بسيار روان و زبان نوشتاري استاندارد شده تر از آن است.

    بسياري از نسل هاي اول – دوم يا سوم مهاجران هنوز به زبان مادري خود سخن مي گويند به طوري كه از هر 7 آمريكايي 1 نفر به زباني جدا از انگليسي هم تكلم مي كند. اسپانيايي يكي از پركاربردترين زبان هاي آمريكا به شمار مي رود. بسياري از مدارس ابتدايي و راهنمايي زبان هايي مثل اسپانيايي، فرانسه و ژاپني را نيز به دانش آموزان آموزش مي دهند.

    مردم - دين
    با وجود اينكه آمريكا هيچ دين رسمي نداشته است اكثر مردمان آن مسيحي هستند . اكثر ساكنان قديمي آمريكا مسيحي بوده اند ولي بسياري از آنها كه با جريانات استقلال طلبي و مشروطيت همراه شدند (مانند بنژامين فرانكلين،توماس جفرسون و جورج واشينگتن) ايده هاي خداپرستي را دنبال مي كردند.

    خداپرستي كه فلسفه قرون 17 و 18 بود نقش برهان ها را در بينش مذهبي مطرح مي كرد و اصول ماوراي طبيعت و عناصر غير عقلاني مسيحيت و يهوديت را مورد



    تموچين محمدي (1387/08/16 9:41:41)

    کانادا


    اطلاعات کلي:
  • جمعيت: 32.9 ميليون نفر
  • پايتخت: اوتاوا
  • مساحت: 9.9 ميليون کيلومتر مربع
  • زبان اصلي: انگليسي، فرانسوي
  • دين اصلي: مسيحيت
  • طول عمر: 78 سال (مردان)، 83 سال (زنان)
  • واحد پول: 1 دلار کانادايي =  100 سنت
  • عمده صادرات: تجهزات و ماشين آلات صنعتي، لوازم يدکي خودرو، مواد فلزي و پلاستيکي، محصولات و فراورده هاي چوبي، محصولات کشاورزي و درياي، فراورده هاي انرژي
  • درآمد متوسط ساليانه مردم: 39420 دلار آمريکا
  • دامنه اينترنتي: .ca
  • کد تلفن: +1

    مردم - جمعيت شناسي
    كشور كانادا در ابتدا مسكن نوادگان مغولاني بود كه حدود15 هزار سال پيش از آسيا به آمريكاي شمالي مهاجرت كرده بودند.
    پر جمعيت ترين ايالت هاي كانادا امروز «كبك و اونتاريو» هستند. اكثرجمعيت كشور را اهالي اصيل فرانسه و انگلستان و تعداد كمي ايرلندي، اسكاتلندي ، هلندي وآلماني تشكيل مي دهند. در «كبك» چهار پنجم جمعيت فرانسوي زبان و يك دهم انگليسي زبان هستند. در حالي كه در «اونتاريو» عده زيادي با گويش هاي ايتاليايي،اوكرايني، چيني و ژاپني هم زندگي مي كنند. ايالت كلمبياي انگليسي ابتدا توسط گروه هاي انگليسي، ژاپني و چيني اشغال شد. در سالهاي اخير مهاجرت از آسيا به قسمتهاي غربي كانادا افزايش يافته است.

    مردم - زبان
    زبان هاي رسمي كانادا، فرانسه و انگليسي هستند. انگليسي زبان رسمي اكثرم مناطق كاناداست ولي در ايالتهايي مثل كبك، اونتاريو، مانيتوبا و نوآاسكويتا تعداد فرانسه زبانها بيشتر است.
    در «كبك» تمامي علائم (راهنمايي رانندگي، تابلوهاو...) بايد به زبان فرانسه باشد. در سالهاي اخير صحبت هايي ازتغيير قانون به ميان آمده تا اجازه داده شود در سردر مغازه ها و ...از زبان انگليسي هم استفاده شود. زبان انگليسي كانادا تفاتهايي با نوع آمريكايي آن دارد، البته با وجود شباهتهاي تلفظي زياد بين نوع كانادايي با آمريكايي در كانادا ديكته لغات به انگليسي انگلستان بيشتر شبيه است (مثل استفاده از centre به جاي center يا colour به جاي color) گروههاي بومي به بيش از 50 زبان صحبت مي كنند.

    مردم - دين
    اكثر جمعيت كانادا مسيحي هستند، كانادايي هاي فرانسه زبان كاتوليك و كانادايي هاي انگليسي زبان اكثراً پروتستان مي باشند.زرتشتيان، مسلمانان و پيروان ديگر اديان هم در كانادا زندگي مي كنند.

    آداب و رسوم - ازدواج و خانواده
    روابط دوستي بين دو جنس مخالف معمولاً از سنين 14 تا 16 سالگي شروع مي شود. بسياري از دختران و پسران حتي قبل از ازدواج با هم زندگي مي كنند و آمار طلاق در كانادا بسيار بالاست. در كانادا معمولاً براي تامين مخارج زندگي زوجين بايد در خارج از منزل كار كنند .

    آداب و رسوم - خورد و خوراک
    شيوه هاي غذايي در كانادا، از منطقه اي به منطقه ديگر متفاوت است مردم مناطق آتلانتيك به ماهي و اصولاً غذاهاي دريايي علاقه زيادي دارند. جزيره ادوارد به خاطر سيب زميني هاي خوبش معروف است. شيوه غذايي در «كبك» به آداب غذايي مردم فرانسه شباهت زيادي دارد.
    اصلي ترين وعده غذايي كانادايي ها معمولاً «شام» است.

    آداب و رسوم - روابط اجتماعي
    كانادايي ها معمولاً در برخورد با يكديگر به آرامي دست ميدهند. در غير اين صورت تكان مختصر سر در هنگام سلام كردن هم يك ژست مودبانه تلقي مي شود.درمجامع فرانسوي زبان احوالپرسي معمولاً به شيوه فرانسوي انجام مي شود. دوستان صميمي يكديگر را در آغوش مي كشند و گونه هاي يكديگر را مي بوسند و به جاي استفاده از كلمه “Hello” از كلمه “Bonjour” استفاده مي كنند. تماس گرفتن با صاحبخانه قبل از رفتن به مهماني مودبانه ترين راه ديدو بازديد است . بسياري از خانواده ها از مهمانان خود انتظار دارند كفشهايشان را قبل از ورود به منزل در بياورند. مهماناني كه به شام دعوت مي شوند هديه كوچكي مثل چند شاخه گل يا يك بطري مشروب به همراه مي آورند.
    آداب و رسوم - تفريحات
    ورزش و نرمش در كانادا از تفريحات رايج به شمار مي رود و از جمله



  • تموچين محمدي (1387/08/06 14:17:58)

    ژاپن


    اطلاعات کلي:

  • جمعيت: 128 ميليون نفر
  • پايتخت: توکيو
  • مساحت: 377864 کيلومتر مربع
  • زبان اصلي: ژاپني
  • دين اصلي: شينتو،بودا
  • طول عمر: 79 سال (مردان)، 86 سال (زنان)
  • واحد پول: ين
  • عمده صادرات: اتومبيل، قطعات رايانه، تجهيزات شيميايي، تجهيزات علمي،
  • درآمد متوسط ساليانه مردم: 38980 دلار
  • دامنه اينترنتي: .jp
  • کد تلفن: +81
  • مردم - جمعيت شناسي

    پيشينه وسايل سنگي كه در سالهاي اخير در ژاپن پيدا شده است به حدود 10 تا 30 هزار سال پيش باز مي گردد.
    تاريخچه قبيله جومون نيز مربوط به هزاره پنجم قبل از ميلاد مسيح است . مردم اين قبيله علاوه بر ساخت لوازم سنگي، سفالگري به ماهيگيري، شكار وتهيه غذا هم مي پرداختند. در سده سوم قبل از ميلاد مسيح هم تمدن «يايويي» در جنوب ژاپن شكل گرفت و حدود 600 سال عمر كرد. مردم اين قبيله لوازم آهني و تسليحات جنگي مي فروختند، اين مردم شيوه هاي كاشت برنج را نيز رونق دادند سرانجام اين قبيله توانست بر همه ژاپن مسلط شود.

    جمعيت امروز ژاپن را بيشتر ژاپني هاي اصيل و عده كمي كره اي و چيني تشكيل مي دهند.

    طبق آمار سال 1998، فقط 16 درصد از جمعيت كشور را افراد بالاي 65 سال تشكيل مي دهد. ولي با اين وجود تدابير اقتصادي و اجتماعي زيادي براي رفاه اين قشر جامعه نيز در نظر گرفته شده است.

    ژاپن يكي از پرجمعيت ترين كشورهاي جهان است و اكثر جميعت آن در مناطق توسعه يافته سواحل جنوب غرب زندگي مي كنند جايي بين هيروشيما و توكيو.

    مردم - زبان
    زبان رسمي اين كشور ژاپني است. زبان ژاپني از نظر تلفظ شباهت چنداني به زبان چيني ندارد ولي از همان لغات ساخته شده و از نظر نوشتاري شباهت هاي زيادي با زبان چيني دارد.
    نشان هايي آوايي، زبان ژاپني به دو دسته تقسيم مي شوند: هيراگانا و كاتاكانا

    زبان انگليسي در همه مدارس متوسطه آموزش داده مي شود و در بعضي مراودات بازرگاني نيز مورد استفاده قرار مي گيرد.

    مردم - دين
    شينتو و بودائيسم دو دين عمده اين كشور به شمار مي روند ولي دين عامل چندان مهمي نيست و مردم الزامي در پيروي از آن ندارند و اكثراً پيرو آميخته اي از چند عقيده هستند.
    شينتو مذهبي است كه پيروان آن به عناصر و پديده هاي طبيعي همچون آسمان، خورشيد و زمين عقيده دارند. شينتو از ابتدا در ژاپن طرفداراني داشته است ولي بودائيسم در قرن ششم به ژاپني ها معرفي شد. مسيحيت نيز در قرن 16 ميلادي به اين مردم معرفي شد ولي طرفداري از آن بيش از 2 سال بطول نينجاميد و در قرن 19 ديگر طرفداري نداشت. البته امروزه باورهاي مسيحيت نيز در عقايد مردم رسوخ كرده است.


    آداب و رسوم - ازدواج و خانواده
    سن ازدواج جوانان بين 20 تا 30 سالگي است. البته سن ازدواج مردان بالاتر از زنان است. مراسم ازدواج معمولاً جشن هايي مجلل است كه در هتل ها برگزار مي شود. عروس و داماد بسته به سنت هاي خانوادگي ممكن است لباس محلي بپوشند مهمانان هدايايي (گاهي پول) براي عروس و داماد هديه مي آورند.
    اعضاي خانواده براي يكديگراحترام زيادي قائلند و بسيار مسئوليت پذير هستند و مردم شخصيت و طرز برخورد هر كس را متاثر از خانوده او مي دانند.

    در خانواده ژاپني پدر سرپرست خانواده است و مادر مسئوليت اداره خانه را بر عهده دارد. در نتيجه افزايش هزينه هاي زندگي، تعداد خانواده هايي كه با هم زندگي مي كنند (مادر و پدر در خانه فرزندان متاهل و يا فرزندان متاهل در خانواده مادر و پدر) روز به روز در حال كاهش است.

    خانه ها در مناطق پرجمعيت كوچك هستند و اكثر مردم در آپارتمان زندگي مي كنند.

    آداب و رسوم - خورد و خوراک
    غذاهاي ژاپني ها معمولاً از برنج، سبزيجات، غذاهاي دريايي، ميوه جات و گوشت تشكيل مي شود. شيوه هاي غذايي مردم اين كشور طي سالهاي اخير دستخوش تغييرات زيادي شده است چرا كه مردم به خوردن گوشت قرمز و شير علاقمند تر شده اند.
    يكي از تاثيراتي كه تغيير شيوه غذايي روي روند رشد اين مردم گذاشته است اين است كه ميانگين قد نسل جديد افزايش يافته است.

    از غذاهاي محلي اين كشور مي توان به سوپ ميسو، كاري و برنج، ساشيمي(ماهي تكه شده با سس سويا) توفو، شوسي (نوعي برنج سرد كه با ماهي و مشروبات الكلي سرو مي شود) نور مياكي (برنج، ماهي، سبزيجات) اشاره



    تموچين محمدي (1387/08/06 14:7:28)
     ايران

    اطلاعات کلي:
  • جمعيت: 71.2 ميليون نفر
  • پايتخت: تهران
  • مساحت: 1.65 ميليون کيلومتر مربع
  • زبان اصلي: فارسي
  • دين اصلي: اسلام
  • طول عمر: 69 سال (مردان)، 73 سال (زنان)
  • واحد پول: 10 ريال ايراني = 1 تومان
  • عمده صادرات: فراورده هاي نفتي،قالي،محصولات کشاورزي
  • درآمد متوسط ساليانه مردم: 3470 دلار
  • دامنه اينترنتي: .ir
  • کد تلفن: +98

    مردم - جمعيت شناسي
    اولين نشانه هاي حيات انساني در ايران به حدود صد هزار سال پيش باز مي گردد، زماني كه گروههاي شكارچيان جمعيت كمي در ايران تشكيل داده بودند. از حدود 12 تا 38 هزار سال پيش استفاده از سنگ هاي آتشزنه (چخماق) در اين ناحيه متداول بود.از حدود 6 هزار سال قبل از ميلاد مسيح مناطق زراعي مساحت وسيعي از ايران را در برگرفته بود. با اين وجود سكنه اين حوالي مثل اهالي رود سند يا بين النهرين متمدن نبودند.اما منطقه “ ايلام” از اين قاعده مستثني بود، اين منطقه از حدود 2700 سال پيش از ميلاد مسيح داراي يك دولت معاهده اي، با نظام حقوقي و منع قانوني جرايم بود. اين منطقه داراي سيستم كنترلي پيچيده اي بود كه تحت نظارت آن حتي قدرت هم به ارث مي رسيد. اين نظام بيش از 1500 سال بر اين سرزمين حاكم بود تا اينكه بابليان اين ناحيه را تصرف كرده و آن را فتح كردند.
    نيمي از جمعيت ايران را اقوام پارسي تشكيل مي دهندو آذربايجاني ها بزرگترين گروه اقليت هاي ايران هستند. ديگر اقليت ها عبارتند از :گيلكي ، مازندران، كردي،عرب، لر، بلوچ و تركمن.
    زندگي كوچ نشيني همواره نقش عمده اي در جوامع سنتي ايران بازي كرده است و بيش از ده درصد از جمعيت ايران را چادر نشينان لر، بختياري، شاهسون و قزاق تشكيل مي دهند.
    بيشتر جمعيت در بخش هاي شمالغربي ايران متمركز شده اند. تهران پايتخت ايران ،بزرگترين شهر ايران نيز هست، ديگر شهرهاي بزرگ ايران عبارتند از : مشهد، تبريز، اصفهان و شيراز. در طول دهه 1970 ميلادي ميل به شهرنشيني در مردم ايران افزايش يافت ولي دهه بعد (1980) تمايل مخالف آن را به همراه داشت.

  • مردم - زبان
    زبان رسمي مردم ايران،فارسي است ولي زبان ها و گويش هاي محلي بسياري در بين اقوام مختلف ايران رايج است. از جمله مي توان به تركمني، آذربايجاني، كردي، لري و عربي اشاره كرد كه از متداول ترين اين گويش ها هستند. تركمني بعد از فارسي متداولترين زبان است زيرا بين اهالي آذربايجان و تركمن مشترك است.

     مردم - دين
    دين غالب مردم ايران از دهه 1500 به بعد اسلام شيعي بوده است. البته قبل از اين تاريخ اكثر مردم مسلمانان اهل تسنن بوده اند. هنوز هم در كنار مسلمان هاي اهل تشيع،اقليت اهل تسنني هم زندگي مي كنند. ايران بيشترين جمعيت مسلمان شيعه را در خودجاي داده است. اصول شيعه، عنصر ملي گرايي را نيز به مباني دين اسلام پيوند زده است. بعد از انقلاب اسلامي ايران در سال 1979، تفاسير محافظه كارانه اي از طرف روحانيون از اسلام شده است. اقليت هاي ديني ديگر مانند مسيحيان يا يهوديان مي توانند به دين و عقيده خود پايبند بمانند ولي در قوانين مدني ايران كه بر مبناي اسلام قانون گذاري شده از حقوق خاصي برخوردار نمي باشند.
    آيين زرتشتي هم كه در قرن 17 اسلام جاي آن را در ايران گرفت به رسميت شناخته شده است و پيرواني دارد. همه دين هاي موجود در ايران در هئيت مقننه اين كشور كه مجلس نام دارد داراي نمايندگاني هستند ولي آئين بهائيت چون شاخه بدعت گذاري شده اي از اسلام شناخته شده و غير قانوني است از اين قاعده مستثني است.

    آداب و رسوم - ازدواج و خانواده
    فرزندان بدون توجه به سنشان تا زماني كه ازداوج نكرده اند با خانواده خود زندگي مي كنند. سن ازدواج دختران بين 16 تا 25 است ولي اين ارقام در مورد پسرها بدليل دوره سربازي يا نداشتن منبع درآمد مناسب براي تشكيل خانواده بالاتر است. اكثر ازدواج ها توسط خانواده زوجين ترتيب داده مي شود،در گذشته همين موضوع باعث وقوع ازدواج هاي فاميلي زيادي مي شد. در بسياري ازشهرها به دنبال تحصيلات،شغل و آزادي هاي اجتماعي نگرش بهتر و اختيار بيشتري در امر انتخاب همسر بودجود آمده است.
    مراسم ازدواج معمولاً جشنهايي پر ازتجملات است. هر مرد ايراني مي توند حداكثر 4 همسر داشته باشد و اين به شرطي است كه بتواند زندگي همه آنها را به طور يكسان تامين كند. البته اكثر مردها به داشتن يك زن بسنده مي كنند



     1  
    تمام حقوق برای سایت Tamoochin.com محفوظ است
    ©2024 Tamoochin.com | TCOM