تموچين محمدي

رتبه کاربر: مدیریت ارشد سایت
تعداد بحث های ایجاد شده: 501
امتیاز بحث های ایجاد شده: 1042

تعداد بازدید: 448
امتیاز بحث: 0

اولین رکورد المپیک لندن؛ توافق ۱۹۴ کشور برای آتش بس
1390/07/28

سباستین کو، رئیس کمیته سازمان دهنده المپیک ۲۰۱۲ در لندن از موافقت ۱۹۴ کشور با برقراری آتش بس در جریان این بازی ها خبر داده است.

آقای کو دوشنبه پیش نویس قطعنامه ای را به مجمع عمومی سازمان ملل متحد تقدیم کرد که از کشورهای عضو می خواهد "آتش بس بازی های المپیک" را به طور جمعی و انفرادی رعایت کنند.

این قطعنامه به پیشنهاد بریتانیا، به امضای ۱۹۴ عضو سازمان ملل متحد رسیده است. ایران و سوریه پس از دیگر اعضای سازمان ملل، این قطعنامه را امضا کردند.

این قطعنامه بدون رای گیری تصویب شد.

با این حساب، نخستین رکورد مسابقات المپیک ۲۰۱۲ لندن، ده ماه قبل از آغاز آن به ثبت رسید.

پیش تر، بیشترین تعداد کشورهایی که با برقراری آتش بس حین برگزاری های بازی های المپیک موافقت کرده بودند، ۱۹۱ کشور بود. این رقم به المپیک ۲۰۰۴ در آتن تعلق دارد.

سباستین کو هنگام تقدیم پیش نویس قطعنامه به مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در سخنانی ورزش را دوای درد همه معضلات اجتماعی ندانست ولی تاکید کرد ورزش به "ترمیم جوامع آسیب دیده، برقراری اعتماد، بازگرداندن اعتماد به نفس و تحکیم ارزش های مشترک میان انسان ها" کمک می کند.

آقای کو که در بازی های المپیک ۱۹۸۰ و ۱۹۸۴ در رشته دو و میدانی مدال طلا گرفته است، ادامه داد: "برای بیشتر از یک قرن، جنبش نوین المپیک ارزش های مثبت انسانی را برجسته کرده و نه تنها آنها را در کانون توجه قرار داده که به پیشبرد آنها کمک کرده است."

سنت برقراری آتش بس در زمان بازی های المپیک به یونان باستان بر می گردد. هدف از این کار، برقراری امکان سفر ورزشکاران به آتن با توقف مخاصمه میان دولت-شهرهای رقیب بود.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۹۳ قطعنامه ای را برای توقف درگیری های نظامی در زمان برگزاری مسابقات المپیک تصویب کرد.
با این حال، جنگ روسیه و گرجستان بر سر اوستیای جنوبی همزمان با المپیک ۲۰۰۸ پکن رخ داد

نظرات کاربران
ترتیب نظرات: جدیدترین به قدیمی ترین
تاکنون نظری ارسال نگردیده است
  
تمام حقوق برای سایت Tamoochin.com محفوظ است
©2024 Tamoochin.com | TCOM